akoestische gitaar voor beginners

Ik wil gaan proberen of gitaarspelen iets voor mij is en ik zoek dus een beginners gitaar. Waar moet ik opletten bij de aanschaf? Aan welke prijs moet ik denken? Waar te kopen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Antwoorden (5)

Als je nieuw bent, dan kan je het best via MP een gitaar kopen. Een gebruikte akoestische gitaar kost rond eur 25. Je kunt het beste een spaanse gitaar kopen. Deze gitaar is iets kleiner van formaat, daardoor handzaam, en heeft een warme klank. Ook gitaarboeken kan je prima via MP aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet bedenken welke muziek je wilt gaan spelen.

Voor flamenco en klassieke muziek is een klassieke gitaar, met nylon snaren, het beste.

Als je popmuziek wilt spelen kun je maar beter direct op een gitaar met stalen snaren, vaak een western-gitaar genoemd, beginnen.

Een voordeel van een klassieke gitaar is dat de snaren wat dikker zijn en minder strak gespannen, waardoor je vingers wat minder snel pijn gaan doen. Maar als je een beetje fanatiek bent dan ben je daar bij een western zo aan gewend.

Toegevoegd na 2 minuten:
Koop het liefst je gitaar niet bij een 'muziekwinkel', die zijn geneigd je een 'beginnersgitaar' (lees: rommel) te verkopen.

Ga naar een echte gitaarspecialist en vraag daar om een goed advies betreffende een gitaar om mee te beginnen.
rose
12 jaar geleden
Nu moet je je bedenken wat je vooral wil spelen, als het bijvoorbeeld klassieke liedjes zijn, zijn nylon snaren het beste. Als je gitaar blijft spelen en je koopt bijvoorbeeld nog een akoestische gitaar, kan je voor stalen snaren gaan en uiteindelijk beslissen welke je lekkerder vindt speler, maar daar zijn we nog niet :P

Vaak zijn de meeste akoestische gitaren al goed, als je bij een professionele muziekwinkel een beetje rondvraagt, kunnen zij een goede gitaar voor je kiezen. Je kan natuurlijk ook tweedehands gaan, maar het is maar net wat je wilt. Tweedehands heb je ze al voor €40,-- (een iets betere dan) en eerste hands €50-€100.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een gitaar koopt, is het handig iemand mee te nemen die al gitaar kan spelen. Deze persoon heeft er wat meer verstand van (als het goed is :P) en kan ook even 'voorspelen' zodat je hoort of het goed klinkt (Oké, de verkoper kan dat ook, maar die kennen een hoop trucjes om je te laten geloven dat iets goed is, als dat het niet is. Deze persoon die jij mee neemt is gericht op wat voor jou het beste is.

Belangrijk om op te letten (vooral als gitaar tweedehands is), is of de hals recht staat en de snaren op de juiste afstand van de hals staan. Ze mogen er niet te dicht op staan (als je ze niet indrukt mogen ze de fretjes helemaal niet raken) maar ook niet te ver af. Dit is moeilijk inschatten als je geen ervaring hebt, waardoor je wederom het best iemand kan meenemen uit je omgeving die gitaar speelt :-) Ook op de stand van de kam letten!
Je wilt natuurlijk 'maar' een beginnersgitaar, maar ik neem aan dat je hem wel wat langer dan een paar weken wilt gebruiken dus koop niet de eerste de beste omdat ie maar 25 euro is. Voor ietsjes meer (100 euro bijvoorbeeld) heb je er een waar je na twee maanden ook nog plezier aan hebt en een tijd op verder kunt spelen zonder al weer toe te zijn aan een nieuwe ;-) Gitaren die als 'beginnersgitaar' worden aangeprezen, zijn meestal rommel. De verkopers willen beginners trekken, omdat elke 'niet-beginner' direct ziet dat het eigenlijk meer brandhout dan een instrument is wat ze proberen te verkopen...

Verder: Laat je geen nylon-snaren aanpraten omdat het minder pijn doet. Als je gewoon van alles en nog wat wil spelen, zijn stalen echt het mooist (vooral bij pop en zo). De pijn in je vingers van stalen snaren is maar even en went heel snel.

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nylonsnaren zijn wel heel prettig hoor, voor een beginner...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar als je pop wil spelen dan moet je toch ooit over op stalen (als je mooiste resultaat wilt), en dan heb je de pijn dan (oke, iets minder dan wanneer je er gelijk mee begint maar toch...) en de pijn is ook niet ondragelijk ofzo, het doet gewoon zeer. Dat doet het bij de overstap ook, al speel je al tig jaar met nylon. Dus waarom niet gelijk stalen? Als je braaf oefent, af en toe een rust dag tussendoor en niet de eerste dag gelijk vier uur gaat spelen, zijn stalen snaren prima te doen en worden ze door de meeste beginners niet eens als echt pijnlijk ervaren...
Ik had hetzelfde, gewoon voor mezelf gitaar spelen en geen les ofzo. Ik heb 2 jaar geleden via marktplaats een gitaar voor 30 euro gekocht, prima ding! (maar dat verschilt uiteraard).

het is er eentje met stalen snaren, dat is wel wennen. zoals eerder gezegt, je krijgt eerder last van je vingers en het speelt iets lastiger. Het is dus even doorzetten maar persoonlijk vind ik het geluid van de stalen snaren veel en veel mooier, dat is het zeker waard!

Ik zal nog even een site toevoegen waar ik mijn bladmuziek vandaan haal. makkelijk te lezen, ook als je geen muziekles gehad hebt.

Succes!