Ik wil dwarsfluit kopen. Welke merk is het beste? En waar moet ik allemaal opletten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
6.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die van berdien!

Het beste antwoord

Het beste merk zal ook heel erg duur zijn, het is dus een kwestie van afwegen wat je kunt betalen en wat het beste is dat je voor dat bedrag kunt krijgen.
Ik ben zelf heel tevreden over de Yamaha dwarsfluit die ik 37 jaar geleden heb gekocht, maar er zullen nu ongetwijfeld ook andere merken zijn met eenzelfde prijs-kwaliteitsverhouding.

Probeer eerst op een geleende of gehuurde fluit of dit instrument echt wel bij jou past. Als je met zo'n huur- of leeninstrument les gaat nemen, kun je ook al een beetje spelen als je besluit een eigen fluit te kopen. Je weet dan beter wat bij jou past en je hoort ook beter uit welke fluit jij de mooiste klank kunt halen.

Hier vond ik iets waar je allemaal op moet letten als je een fluit koopt;
http://www.fluitlijn.nl/kooptips.htm

Succes met kopen en heel veel plezier met het bespelen van dit mooie instrument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar is geen objectief antwoord op te geven. Mijn idee is: speel erop of laat erop spelen. Je moet de klank mooi vinden, over het hele bereik.
Hieronder een link over ongeveer dezelfde vraag, met veel (subjectieve) reacties en in het engels: http://sg.answers.yahoo.com/question/index?qid=20070722072808AAqvzwS
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je nu net begint met dwarsfluit spelen, dan zou ik niet meteen voor 'de beste' gaan. Dat kan aardig in de papieren lopen, en misschien vind je het niet eens leuk. Als je op les zit of gaat, kun je er vaak eentje huren, dan kun je rustig uitproberen.
Bovendien is je techniek in het beginnog niet zo goed dat je alles uit je fluit haalt, dus dan is een heel dure fluit misschien helemaal niet nodig.
Als je al wel lang en goed speelt, kun je het beste naar een goede winkel gaan en uitproberen welke fluit jou goed bevalt. Of je de klank mooi vindt, of hij "goed voelt". En verder weet ik dat de viooljuf van mijn dochters bijvoorbeeld wel mee gaat naar een vioolbouwer om te helpen een viool uit te zoeken. Misschien kun je ook iemand meekrijgen die er verstand van heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gemeinhardt is een heel goed merk en blaast gemakkelijk aan, maar ook Yamaha is wel goed. Als je tweedehands koopt moet je er op letten dat de polsters niet lekken, maar zolang je zelf niet kunt spelen kun je beter maar niet op Marktplaats kopen.
Ga naar een goede muziekhandel en laat je voorspelen. Dan kan je vaak beter een goede tweedehands kopen dan een nieuwe, want goede dwarsfluiten zijn duur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf al 6 jaar lang een Yamaha. Hele goede fluit, speelt mooi en fijn. Maar is zeker niet de goedkoopste. Misschien kan je er eerst eentje huren. Ik heb eerst een jaar een dwarsfluit gehuurd en daarna heb ik een ander gekocht van hetzelfde merk.
Succes en veel plezier met spelen! :)