Heeft iemand met lange vingers een voordeel bij het bespelen van muziekinstrumenten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.4K

Het beste antwoord

Het verschilt vaak per instrument, maar ik denk dat het merendeel van de instrumenten makkelijker te bespelen is met lange vingers. Zelf heb ik vrij korte vingers en ik merk dat het bespelen van de Low Whistle, piano en gitaar hierdoor erg lastig is. Mijn neef speelt piano en heeft prachtige lange vingers, hij glijd over de toetsen. Dus ik zou zeggen dat het een groot voordeel is voor veel instrumenten. Met instrumenten als de blokfluit of piccolo lijkt het mij persoonlijk makkelijker als je korte vingers hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ja zelf geef ik gitaar lessen, en ik heb gemerkt dat korte vingers toch echt problemen geven, het kost de persoon in kwestie dan meer moeite. lange vingers zijn echt wel voordeliger bij gitaar spelen. maar men moet er dan gewoon mee leren omgaan. en ik denk dat dit het zelfde is bij de piano.

maar met drummen weer niet. op ieder potje past een deksel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ken je Danny Gatton nog?
Wat kon die spelen met die worsten vingers.
Piano en gitaar zijn inderdaad goede voorbeelden. Viool ook nog volgens mij, maar daar gaat het ook om de lenigheid en hoe gemakkelijk je je vingers uit elkaar kunt spreiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat verschilt per instrument.
Bij een heel klein blokfluitje, een sopranino, of zelfs een "gar klein Flötlein" (bestaat echt!) kunnen lange vingers je juist in de weg zitten, maar bij een tenorblokfluit is het wel handig om langere vingers te hebben.
Het ligt dus aan de grootte van het instrument, maar ik kan me ook voorstellen dat bij bepaalde intrumenten snelle muziek lastig wordt als je heel lange vingers hebt, omdat je grotere bewegingen moet maken.
Voor een triangel maakt het niet uit denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over de linie zeg ik nee: muzikaliteit & de theorie willen leren zijn de doorslaggevende factoren.

erg lange vingers zouden ook een nadeel kunnen zijn, kleinere handen zijn wellicht wendbaarder op bepaalde instrumenten.

maar nogmaals als je noch talent noch discipline hebt is de hele vraag niet eens interessant.

een van de meest gevierde gitaristen speelde met slechts 2 vingers, maar zijn feel was dominant aan zijn anatomische kenmerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...mmm...da's Django niet. Maar je punt is duidelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zie 2 verlamde vingers... wie is het dan?
fremar
12 jaar geleden
Django is reeds in 1953 overleden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Django_Reinhardt
Amadea
12 jaar geleden
Het is Stochelo Rosenberg, die leerde het gitaarspelen vooral door te luisteren naar opnames van zijn held, Django Reinhardt.