waarom wordt tegenwoordig geen muziek meer gemaakt zoals in de jaren 80?

omdat ik tegenwoordig niks meer hoor van bands die je kan vergelijken met Led zepellin, the Who, the Doors, the rolling stones, e.d

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren tachtig? Zeg maar jaren zestig zeventig! Inderdaad dit was nog muziek! http://www.youtube.com/watch?v=SHhrZgojY1Q
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De bands die je hier opsomt... Jaren '80 ???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de laatste twee jaar nog concerten bijgewoond waar ik onder andere nog The Shadows ,the Hollies en the Sweet e a heb zien optreden. Alhoewel ik van die laatste nooit veel heb moeten weten zijn ze er toch in geslaagd om mij een leuke avond te entertainen!
Ik heb echt verbaasd gestaan ,en dan bedoel ik alleszins 'The Shadows' wat die mannen nog op hun ouderdom konden produceren van muziek.
Dan weet je pas waarom ze wereldberoemd zijn geworden!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, aimeetje, van die oude bands treden er nog genoeg op en dat hebben ze dus ook in de jaren '80 gedaan, maar hun muziek is niet kenmerkend voor the eighties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ach, dan niet de bands die ik opnoemde, maar je begrijpt wat ik bedoel ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een liefhebber van echte muziek zijn de jaren '80 volkomen oninteressant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind juist dat het wel lijkt alsof er tegenwoordig alleen nog maar op de 70ies en 80ies en nog eerder geïnspireerde muziek gemaakt wordt. Wanneer wordt er nou weer eens wat echt nieuws bedacht en gemaakt? Heb me hogelijk verbaasd over het uitzinnige puberpubliek bij 'the Baseballs' die toch duidelijk back to the 50ties zijn. En de beste act op Appelpop was Golden Earring...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Aimeetje : wou ik ook zeggen. jaren 80 ?? In de jaren 60 en 70 werd pas muziek gemaakt ! En nee, zo maken ze ze (helaas) weinig meer....

Het beste antwoord

Tussen 1960 en 1975 werd de beste muziek aller tijden gemaakt, daarvan zijn de meesten boven de 45 van overtuigd. Reden dat er een speciale zender voor in het leven is geroepen. Bij Ziggo is dat de digitale zender op kanaal 360 en bij Caiway op 32. Zij zijn de enigen die het op dit moment aanbieden, maar bij het surfen op jouw tv. kom je veel muziek uit die tijden tegen, omdat die nooit uitgestorven lijkt te raken. Ik ben zelf in de fifties geboren en was dus een puber die met deze muziek opgroeide.
Voor een puber is muziek essentieel en dus altijd veel beluisterd. In mijn tijd had je niet veel anders (geen PC, video, Wii enz. Je kon alleen plaatjes draaien, radio luisteren en naar de bioscoop als je een film wilde zien.
Doordat je zo weinig aanbod had, was de Top 40 luisteren dus een vast gegeven en je kon ook alles meezingen en dat deed je dan ook. Wat vaak herhaald wordt, blijft hangen en vergeet je niet snel. Daarom zijn de pubers van toen nog zo bekend met die muziek en blijven er mensen die juist deze muziek blijven aanbieden.
Ik heb nog veel van die muziek op cassetebandjes en als ik ze op DVD's tegenkom, heb ik ze ook. Ik heb ze mijn zoon van 16 ook altijd laten horen en hij kent ze ook inmiddels. Hij vindt nietalles goed, maar the Doors, ( riders on the storm) Led Zeppelin ( stairway to heaven) Iron Butterfly (in a gada da vida) en dit soort nummers met veel instrumentale solo's vindt hij wel goed. Dit is ook een kenmerk van die muziek. Tegenwoordig is de muziek meer één beat, allemaal hetzelfde klap-boem en dezelfde soort stemmetjes. De pubers van nu groeien ermee op en zullen na jaren nog wel iets ervan herkennen, maar zij zullen die over het algemeen niet blijven afspelen en weer luisteren. Er wordt hun zoveel aangeboden dat het niet bij hen zo blijft hangen dan bij ons. De muziek uit die jaren zal net zoals Rock&Roll altijd blijven. Het was toendertijd een vernieuwing in de muziek en wordt nog steeds aangeboden als 'Golden Oldies' en zodoende blijft ook de jeugd nu er bekend mee gemaakt worden. De hedendaagse muziek zal echter weer snel vergeten worden.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb nog steeds dozen vol elpees en zo'n oude platenwisselaar op zolder staan, zo'n houten kast met mooi geluid. Ik zal ze altijd bewaren, ook al zullen de meeste krom zijn na diverse verhuizingen. Ja, Woodstock, the Doors, Jimi Hendrix, Eric Burdon & War, Jeff Beck & Rod Steward enz. Laatst zat mijn zoon ze te draaien en zijn reactie; " Best gave muziek mam"!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord, dikke +. Er zijn niet veel bands die na 1975 nog iets fatsoenlijks geproduceerd hebben. Ik ben een bijna '60tig'er en ik ervaar het ook zo. Die bonkebonk muziek van tegenwoordig is 3 x niks en gitaarspelen kunnen ze helemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"De hedendaagse muziek zal echter weer snel vergeten worden." ik hoop het maar.. hoewel ik al sinds de 90's van dat "boink boink" luister.. maar ook alleen 92-98.. toen er nog vernieuwing in die stijl zat (en er dus geen vast recept voor was..)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goedgezegd +, ben zelf niet uit die tijd, maar ik luister graag alle genres, behalve terror, en er is altijd 2 of meer die in een genre uitblinken, het valt op dat muziek uit de jaren 60, 70, 80 meer diepzinnige liederen heeft, en hedendaags meer oppervlakkig. Werkelijk! Welke merken, welke gadgets, welke dj, het moet een stemming hebben voor clubs, disco's, en het maakt niet uit wat ze zeggen, ow dans maar, is best wel een lekkere beat toch? IJdelheid wat de klok slaat. Maar ik zet mijn muziek eens aan, en niemand die ik ken, kent het, het komt uit de dagen van weleer, niemand snapt het, mijn generatie luistert het nauwelijks, en ik zit thuis te branden, om die cd's vervolgens keihard te draaien in me autoradio, en iedereen kijkt verbaasd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, tegenwoordig komt elk huppelk*tje dat een onbenullig liedje kan piepen gelijk op TV, via shows als My Name Is, TVOH, en anderen. Stelt geen moer voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik 18 was vond ik house wel oke.
Na me 20e ben ik de muziek uit de jaren 70 & 80 pas gaan waarderen. Toen maakten ze betere muziek, daar was ik toen snel achter. Ik mis het wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter van 20 houdt er ook wel van. Een paar jaar geleden ben ik met haar naar Status Quo geweest in de HMH en ze vond het geweldig. En laatst heeft ze ook de Beatles en de Golden Earring ontdekt.

Andere antwoorden (7)

Omdat een groot deel 'de jeugd van tegenwoordig' een andere muzieksmaak heeft ontwikkeld in de loop der jaren en geen interesse meer heeft in die muziek.

Best zonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was een andere tijd dan toen.
Maar dat neemt niet weg dat de jongeren op vandaag graag deze muziek beluisteren.
Vooral de Rolling Stones Led Zeppelin who Uriah heep worden graag beluisterd.
Maar niemand heeft die gave die deze bands voortbrachten en zijn en blijven kanjers voor altijd.

Toegevoegd na 3 minuten:
En dan nog iets als wij ooit in het bejaarden huis zouden mogen belanden zal ook deze muziek bij onze generatie voort leven.
Dus liedjes die wij in onze jeugd beluisterden en nog dat zullen wij dan nog steeds doen.
OOk al zijn we oud.
12 jaar geleden
Er wordt nog wel degelijk muziek gemaakt zoals in de jaren 80, alleen wordt het nu niet meer zo vaak nieuw uitgebracht omdat er nu vraag is naar hedendaagse muziek.
Veel bands uit de 80er jaren spelen nog steeds hun muziek op festivals en concerten.
Ook worden door bands van nu oude nummers bij live-optredens gespeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met de snelheid van hedendaagse media heb je veel meer artiesten die je 1x hoort, met erg leuke liedjes dat wel.. het is veel makkelijker dan vroeger om een plaatje uit te brengen.. daarom gaan artiesten minder lang mee.. ook omdat we gewend zijn steeds iets nieuws te horen

maar ras artiesten zoals jij noemt, horen op het podium.. en bij festivals kom je ze echt nog tegen!

maar op de radio hoor je al die digitale overgeproduceerde 1 hit wonders....

ook is het voor zangers makkelijker uit een band te stappen, vroeger had je bands die gingen zelfs met slaande ruzies door, nu begint iedere jan lul voor zichzelf zodra ie een leuk plaatje met een band heeft.

verder hoor je natuurlijk de studio wonders, met loop coaches, zang coaches, kleding coaches, trend coaches... (lady gaga, justin bieber, je snapt hem wel...)

overigens is een artiest die het erg goed doet de afgelopen 10 jaar: eminem, niet alleen als artiest, maar ook als producer, verder werkt hij ook erg veel samen met andere artiesten... daar blijf je gewoon van horen, maakt niet uit hoe vaak hij zegt dat ie stopt..

marilyn manson doet het ook nog steeds goed, nieuwe stijl shock rock.. ala kiss.. (niet hetzelfde, maar een hedendaagse variant? voor ik straks een hele hoop mensen op mn dak heb)

dusja, in mijn ogen, een korte samenvatting van waarom..

Toegevoegd na 2 minuten:
ik mis trouwens ACDC in je lijstje.. en ik ben 25 en heb gewoon zz top, black sabbath etc.. elpees :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarom ook e.d, ik heb sinds kort een platenspeler, en ik zoek nog naar platen :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha ik heb een verzameling daar word menig 50er stik jaloers op..
Het was de na oorlogse generatie die volwassen was geworden.Die ook nog eens de Vietnam oorlog kotsbeu was.
De generatie van 'Peace - Love - and Understanding' -
The Flower Power generatie die het eens ging gaan waarmaken zonder geweld, met liefde en muziek.

Vele songteksten ,wanneer ze je ontleed hebben een boodschap of waren protestsongs.

Spijtig genoeg is men ook op deze manier er niet in geslaagd om een vrediger wereld te creëren.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=AqC_Gma221M

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=AqC_Gma221M

Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=JBfjU3_XOaA

Toegevoegd na 10 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=EgVOR28iG_o
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb jij het over muziek uit de 60er jaren, dát was de Flowerpower tijd en de tijd van protestsongs.
De 80er jaren waren dan toch wel een generatie later!
Overigens wordt er volgens mij in elk tijdperk zowel goede muziek als commerciële pulp gemaakt.
Iron Maiden is nog steeds zeer aktief, gelukkig maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt omdat de meeste bands geen synthesizers meer gebruiken.
Dan kom je al een eind in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die dingen moesten ze verbieden. Vroeger gebruikten oa Goldern Earring en Deep Purple een echt Hammond-orgel, maar die bestaan geloof ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+