Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zou je door middel van wind stromen de acoustic van een ruimte kunnen aanpassen?

Of wordt dit al gedaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
761

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als je een stroming kunt maken die zich keurig netjes "in het gelid" voortbeweegt, dan zou dat kunnen.

In de praktijk kunnen we zo'n luchtstroming niet maken. Hoe verder weg van de ventilator, hoe langzamer de stroming. En je krijgt wervelingen. Enzovoort.

Plus: die ventilator, of zelfs maar die luchtstroom, produceert geluid - geluid dat je juist NIET wilt hebben. En het lijkt me onaangenaam voor de luisteraar.

Kortom: creatief bedacht, waarvoor hulde - maar niet toepasbaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik kan me herinneren, dat je vroegha (45 jaar geleden) bij sommige muziekbandjes luidsprekers had, waar ventilatoren in zaten, die een soort "wave"in het geluid voortbrachten. Dit was weliswaar niet het aanpassen van acoustiek van een ruimte, maar het voortgebrachte geluid werd wel naar believen verdeeld in de toen der tijd niet zo heel grote ruimte.Heb dit later niet meer "gezien". Ik denk dat het systeem zoals je in je vraag steld, in grotere ruimten geen effect heeft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. De akoustische eigenschappen van een ruimte worden bepaald door de eigenschappen en vorm van de wanden, vloer en plafond. Door onderdelen zo maken dat ze geluid absorberen, of juist weerkaatsen kun je het akoestische gedrag van de ruimte beïnvloeden.
Voor beide zaken (absorptie en reflectie) leent lucht zich niet, dus dat gaat niet werken. Zelfs niet als het tocht in die ruimte.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding