Worden de melodieen in nederlandstalige muziek gekopieerd van of naar andere landen?

De moeder van mijn vriendin uit Litouwen is hier en zij vond de muziek die ze hier ergens op een braderie hoorde gelijk lijken op de muziek in haar eigen land, andersom toen ik daar was hoorde ik ook gelijkenissen in de litouwse muziek toen ik daar was. Is deze muziek die men in het eigen land als muziek van dat land noemt dus eigenlijk internationaal gejatte/gekopieerde muziek?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Er zijn heel veel 'oerhollandse' hits die gekopieerd zijn van melodieën uit andere landen. Omgekeerd zullen er net zo goed ook oer-Lithouwse muziekjes zijn die gejat zijn uit andere culturen. Ook kun je er van uit gaan dat wijsjes die lekker in het gehoor liggen, op meerdere plaatsen bedacht kunnen worden.

Als je veel muziek kent, leer je steeds meer melodielijnen kennen en hoor je ook steeds meer overeenkomsten. Ik herken b.v. heel veel Ierse 'evergreens' in allerlei andere muziek, zelfs in popnummers. En die Ierse evergreens zijn dan vaak weer gejat van Bretonse volksmuziek. Noem het jatten, of noem het inspiratie ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een persoon kan een hele leuke deuntje componeren en die internationaal verkopen. Zijn melodie is beschermt en hij krijgt er ook geld voor. In een ander land pikt men die melodie op maar gebruikt vervolgens een eigen zanger/es die het in hun eigen taal brengen. Dan kan het heel nationaal klinken in Hongarije bijv. maar de muziek kan gewoon uit Duitsland komen. Heel veel Nederlandse hits zijn Duitse schlagers geweest, en daarna opgepikt door Nederlandse artiesten. Andersom gaat dat ook veel Nederlandse liedjes zijn weer over de hele wereld heruitgebracht in een andere taal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marco Borsato - Zomaar een Mens komt van het Italiaanse nummer Matia Bazar - Ti Sento.
Dit is een voorbeeld dat dit wel degelijk gebeurt.
Er zijn later trouwens nog erg veel remixes gemaakt van dat originele nummer, oa door de hardstyle DJ Technoboy.