Wie weet hoe je als koor de auteursrechtenwet kan omzeilen?

Je moet namelijk auteursrechten over al je muziek betalen, maar wij schrijven nogal wat zelf. Er is wel een organisatie die het regelt, maar het moet toch ook anders kunnen???

Toegevoegd na 33 minuten:
Met bronvermelding aub...

Toegevoegd na 15 uur:
Even een kleine toevoeging. Ik zoek naar een manier om LEGAAL iets goedkoper uit te zijn, dan wanneer je dat bedrijf inschakelt. Zij kleden je echt uit en ik wil graag weten hoe dat anders kan.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
2K

Het beste antwoord

Als koor betaal je sowieso een klein bedrag aan Buma Stemra voor het mogen zingen / gebruiken van de composities van andermans liedjes. Een beetje overdreven af en toe wellicht, maar ergens ook wel logisch.

Het goedkoopste ben je uit met een dirigent (of ander muzikaal begenadigd koorlid) dat zelf kan arrangeren. Bladmuziek is namelijk vreselijk duur, en officieel moet je ook nog per exemplaar betalen. Wanneer echter je dirigent zelf een arrangement kan schrijven voor alle partijen, ben je alleen nog de kosten voor de pianomuziek en de normale uitvoerkosten verschuldigd.

Een groot deel van de kosten voor bladmuziek gaat namelijk niet naar de schrijver, de compnist of de auteur van de muziek maar....naar de uitgever ! Wanneer je dus (als dirigent of koorlid) je eigen arrangementen van bestaande composities maakt, omzeil je die (hoge) kostenpost. De pest is ; je moet het wél kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Eigen werk gebruiken en van bestaande nummers aanpassinsen maken zodat het een eigen arrangement wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft over de volgende gevallen geen auteursrechten te betalen:

ls het werk / arrangement van een auteur is, die langer dan 70 jaar geleden is overleden en de gebruikte partituur niet door een muziekuitgeverij is uitgegeven.

Als het gaat om een origineel eigen werk van de hand van een auteur dat niet is uitgegeven en waarvoor de auteur formeel aan uw koor toestemming heeft gegeven om zijn werk te gebruiken
AWM
14 jaar geleden
Voor eigen werk hoef je sowieso de wet niet te omzeilen en hoe vervelend het ook is om dit te moeten melden, de wet overtreden is niet iets waar je hier vragen over zou moeten stellen.

Toegevoegd na 12 uur:
Aanvulling: Ik weet niet precies wat die 'organisatie' waar je het over hebt doet, maar het klinkt er inderdaad een klein beetje op alsof je uitgekleed wordt.

Als je zelf auteur bent (bijvoorbeeld als het koor dat is) dan is het hooguit een kwestie van zorgen dat anderen dat auteursrecht respecteren, ik kan me zo voorstellen dat een Buma-Stemra/Brein-achtige organisatie voor het behartigen van je belangen als auteur ook bepaalde kosten rekent en dat die misschien relatief hoog liggen. Niets let je echter om in eigen beheer iets te doen aan je eigen auteursrechten, het is alleen wel meer moeite natuurlijk.

Een vergoeding voor het gebruik van andermans auteursrechtelijk beschermd werk kan inderdaad aan de orde zijn als de auteursrechthebbende dit zo heeft geregeld. Veelal gaan dat soort vergoedingen ook weer via stichtingen en dat soort clubjes, als de auteursrechthebbende echter gekozen heeft om zich te laten vertegenwoordigen door stichting X dan heb je als koor zonder meer te doen met stichting X, die is dan namelijk gemachtigd om de zaken m.b.t. dat specifieke auteursrecht te regelen. In die zin bestaat er dus geen keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je de weblog van Arnoud Engelfriet over (Internet)recht aanraden. Daar ben ik ook een stuk wijzen van geworden.