Ja er kan een heel verschil in zitten. De body's van oude stratocasters werden van een heel lichte, maar toch sterke houtsoort met goede klankeigenschappen gemaakt; de nieuwe zijn veel zwaarder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij werd de Fender Stratocaster voor het eerst gemaakt in 1954. Deze gitaren werden erg zorgvuldig gebouwd, klonken en speelden geweldig, en waren in zijn tijd ook aardig modern ( erg licht en ergonomisch design ).

In 1965 werd Fender opgekocht door het bedrijf CBS, waarna de kwaliteit van de gitaren en versterkers direct omlaag ging. CBS richtte zich volledig op massaproductie en niet meer op kwaliteit. De bodies van de populaire stratocasters zagen er veel minder verfijnd en ambachtelijk bewerkt uit. Ze begonnen plastic te gebruiken voor de platen op de body. Gebruikten minder goed klinkend, goedkoper en minder mooi gevormd hout voor het fingerboard ( hout bovenop de neck ). En later begonnen ze zelfs goedkopere polyurethaan lak te gebruiken, in plaats van nitrocellulose.
In 1971 kwam de laatste klap, de brug werden gemaakt van gegoten metaal en de nek werd op een goedkopere manier bevestigd.

Dit alles had een grote impact op de klank, speelbaarheid, degelijkheid en het uiterlijk van de gitaar.

Door dit alles word er door gitaristen over de klassieke, mooie Fenders gesproken over het pre-CBS tijdperk, ofwel pre-1966.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, oh die klassieke gitaren :P Daar weet ik dan niks van af :(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik jou was zou ik dan vragen "Wat is er speciaal aan acoustische fender gitaren"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Akoestisch*