Wat was er zo speciaal aan Jimi Hendrix?

Ik vind hem helemaal geweldig, en hij was ook super speciaal in zijn tijd. Maar waarom? Wat deed hij dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.8K

Antwoorden (9)

Hij speelde goed gitaar op een onconventionele wijze. En hij had een rebelse uitstraling.
13 jaar geleden
Wat Jimi Hendrix had was originaliteit. Hij was een inspiratiebron voor veel mensen en hij raakte een snaar bij mensen. (Pun intended... :) )

Plus hij kon rijkelijk fenomenaal gitareren natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jimi Hendrix werd geboren als James Marshall Hendrix in Seattle op 27 november 1942. Wie gitaar zegt, zegt Jimi Hendrix. Hij speelde al van kinds af gitaar en had op 13 jaar zijn eerste elektrische gitaar. Elektrische gitaar was al sinds de jaren ’30 in de muziekwereld, maar werd toch nog niet als ‘echt’ beschouwd. Ofwel zat het in een bandje, of wel later bij rock ’n roll wat al even erg was. Gitaar was grotendeels een begeleidingsinstrument. Uitzonderingen waren bvb The Shadows, maar zelfs dan was er geen sprake van een solo of zo. Jimi Hendrix is de spilfiguur in de evolutie van de elektrische gitaar. Hij maakte van het instrument een enorm populair en aanvaard muziekinstru-ment waar hij op het podium mee stond te ‘toveren’ als het ware. Wat Hen-drix met een gitaar deed, was zo speciaal en een fenomeen.
fremar
13 jaar geleden
Vrijwel niemand klok destijds als hij. Dat maakt je al snel anders dan de rest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist...klonk...
Amadea
13 jaar geleden
Het is handiger om dat als toevoeging op je antwoord te zetten, in plaats van als reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...mmm....inderdaad:)
Nou, wat er speciaal aan was, onder andere, was dat hij linkshandig was. Zijn gitaar was voor een rechtshandige gestemd. Maar of dat écht zijn spel verklaard?

Gewoon verdraaid goed, die beste man!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn gitaar was niet voor een rechtshandige gestemd zo ver als ik weet. Het was wel een rechtshandige gitaar waar hij de snaren op heeft gelegd als bij een linkshandige gitaar. De lage E zit nogsteeds bovenaan en de hoge onderaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allebei gelijk: "He also was able to play right-handed guitars without restringing. This unusual skill often served Jimi well: On many occasions he "auditioned" guitars in music stores -- where left-handed axes are not usually plentiful. Though Hendrix did indeed play right-handed Fender Stratocasters upside down (with the strings restrung for lefty position), he did own at least one left-handed Stratocaster. Hendrix also owned a left-handed 'Flying V' guitar, which he played periodically." bron http://www.imdb.com/name/nm0001342/bio
Op de 1e plaats omdat hij zo goed speelde natuurlijk, maar wat ook erg hielp, was zijn uitstraling en stijl. Bijvoorbeeld het ondersteboven houden van zijn gitaar, maar ook spelen met tong/tanden, of het in de brand steken van zijn gitaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik zo bijzonder aan Jimi Hendrix vind, is dat hij juist door zijn beperkingen (hij was linkshandig) zijn eigen gitaar stijl heeft gecreëerd. Hij is verder natuurlijk een super componist, wat eigenlijk veel "guitaar heroes" niet zijn ! Alles bij elkaar : A Genius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat er zo uniek aan hendrix was was zijn revolutionaire nieuwe klank. Verschrikkelijk veel fuzz en distortion over zijn geluik, achterlijk veel gebruik van een wah pedaal. En daar naast de meest unieke beheersing over de blues op een onconventionele gitaar.

Hier heb je een docu met interviews van vrienden en collegas over hem :-)

Toegevoegd na 29 seconden:
*Geluid
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij speelde gitaar op een manier die tot dan toe niet gebruikelijk was, met rare effecten en oversturing van de versterker etc. .Plus dan nog al die gimmicks met vuur en zijn tanden spelen en weet ik wat.