Waarom zie ik blinde pianisten "zo raar" heen en weer bewegen als zij (hun meestal fantastische muziek) spelen?

Vanavond zit ik te kijken naar "Studio Mart", de avondetappe, waar artiesten te gast zijn die het muzikale deel verzorgen.
Daar zit een pianist die dezelfde bewegingen maakt als bijvoorbeeld Ray Charles en Stevie Wonder.

Wie kan mij dit verklaren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.7K

Antwoorden (8)

Ik denk dat deze mensen zo in hun spel opgaan, dat ze het ritme visueel over willen brengen aan de toeschouwers
en de luisteraars.
Een andere reden zou ik nu niet weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarchijnlijk is het het meegaan in het ritme en de melodie. Hetgeen wat de pianist speelt gaat ook om in zijn hoofd en uit zich in lichamelijke beweging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je iemand volledig geïnspireerd zijn/haar instrument ziet bespelen, of dat nou een dwarsfluit, een viool, of een elektrische gitaar is, zie je , dat er met het hele lichaam gespeeld wordt. Maar omdat een blinde nooit opnames ziet, of een artiest die speelt, beweegt hij zijn lichaam in de meest pure belevingsvorm. Zienden passen zich onwillekeurig aan aan het feit, dat ze bekeken worden, en houden zich in. Blinden doen dat niet, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als het oogboren waar we het eerder in een vraag over visuele prikkels gehad hebben, is ook hoofdzwaaien en met het bovenlichaam wiebelen een bijna 'aangeboren' ... behoefte aan beweging, die we bij bijna alle blinde kinderen /mensen zien. Evenals de neiging recht in de zon te kijken.
Zelf zijn ze zich natuurlijk niet bewust van hoe het er uitziet, en zullen het dan ook niet van nature opgeven. Kleine (blinde) kinderen kun je er van bewust maken en op attenderen als ze het doen. In tegenstelling tot oogboren en in de zon staren echter is het niet schadelijk, dus vermoedelijk is men er ook niet zo streng op.

Ze doen het trouwens niet alleen met muziek maken ; ook op andere momenten kunnen blinden heerlijk gedachteloos met hun hoofd/nek/bovenlijf draaien en wiebelen. Misschien is het een manier om prikkels op te vangen of uiting te geven aan een bepaald gevoel dat wij 'zienden' helemaal niet (her)kennen. Feit is wel dat ze het nooit helemaal leren onderdrukken, en je een blinde muzikant er inderdaad altijd 'uithaalt' als je de beweging herkent. Er is voor hen natuurlijk geen enkele reden om hun hoofd stil te houden. Voor ons is die reden er wel, want om je op visuele prikkels te concentreren, moet je je hoofd wel een beetje stil houden. Ook ziende muzikanten kunnen uitbundig meebewegen met hun muziek, alleen houden ze hun hoofd daarbij stiller.Voor een blinde is daar geen enkele concrete aanleiding voor, dus waarom zou-ie ?

Zie ook link, met name kopje 4
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat visueel ingestelde mensen geleerd hebben dat dat er raar uit zien en dus dat niet doen. Een visueel gehandicapte ziet dat zelf niet en gaat dus gewoon op zijn/haar gevoel af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dat ook doen als ik niets kon zien!

Omdat je dan veel beter kunt bepalen waar de geluiden die je hoort vandaan komen en waar iedereen zich bevindt. Je tast ahw voortdurend je omgeving af met je oren. Vergelijk het met een radar die een gebied sweept.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ikzelf ben pianiste en beweeg ook altijd een beetje mee met de muziek (als het ware een soort wiegen) Bij muzikanten lees je ook veel af aan de ogen en omdat blinde muzikanten vaak zonnenbrillen dragen (zoals Stevie Wonder) zullen ze toch op een andere manier hun gevoel erin moeten leggen
Vandaar dat ze wat meer meebewegen als andere pianisten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
)repeterende bewegingen duiden op een goed gevoel of zelftroosting? spreek me tegen...
))moeders rijden de kinderkoets heen en weerom hun kind te sussen
)))mensen met stoornissen allerhande maken ook wiegende bewegingen
))))algemeen denk ik dat het een zaligheid opwekkende reflex is