Wat betekenen de 3 piepjes die je hoort op de radio voordat het nieuws begint??

wat betekenen die 3 piepjes??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.9K

Het beste antwoord

dat maakt gewoon een duidelijk verschil tussen de reclame en het nieuws
net als dat het journaal ook een deuntje heeft (maar deze is net iets duidelijker.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dan moet je opletten of gewoon zo van nu begint het nieuws
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is dat een z.g. tijdsein....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een stukje vormgeving; ze markeren het begin van 't nieuwsbulletin. Meer niet...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij het derde piepje is het ... uur. Dus het geeft aan, dat er een nieuw uur is begonnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een tijdsein die het begin (3e piepje) van de 1e minuut van het volgende uur aangeeft. Dit tijdsein wordt gegenereerd door de atoomklok in Leidschendam, die is aangesloten op een wereldwijd netwerk van atoomklokken die de exacte tijd aangeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ dit is m.i. het enig juiste en volledigste antwoord
escape
13 jaar geleden
Helaas klopt het niet. Bij de Nederlandse omroep wordt het tijdsein gegenereerd aan de hand van een GPS-ontvanger. Die satellieten hebben niets met Leidschendam te maken. In elke GPS-satelliet zit een atoomklok met een precisie van een nanoseconde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou inderdaad inmiddels veranderd kunnen zijn. Het DCF77 signaal voor de radiogestuurde klokken komt echter nog wel vanaf een aardse zender (Duitsland).
In het recente verleden, voor het GPS tijdperk, was Leidschendam onze on-line bron (in Nederland).
Ik heb er regelmatig gebruik van gemaakt bij astronomische waarnemingen.
In een GPS sateliet zitten overgens 3 van deze klokken.
Dat is net zoiets als de muziek van het nieuws op bijv. ned 3. Je weet dan dat het nieuws komt en dan kan je ervoor gaan zitten en er naar kijken / luisteren. Een intro dus.

Voor tv noemen ze dat een tv-theme of intro, voor de radio een jingle.

Dat is net zoiets als deze
http://www.mediasite.tv/Radio%20Veronica%20nieuwsfiller%20uit%202011.mp3
van radio Veronica