Is er iets bekend over de achtergrond van de muzikanten van rapalje?

ik ben een fan, en zou graag meer over ze weten, maar kan er niet veel over vinden.

http://www.youtube.com/watch?v=LGXIKGamk2o

13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Gekleed in middeleeuwse kilt speelt de groep op veel verschillende gelegenheden zoals (folk-) festivals, (theater-) concerten, (middeleeuwse) feesten, etc. Deze verscheidenheid aan muziekinstrumenten en een afwisselend repertoire van Ierse en Schotse dansmelodien, 3 stemmig gezongen liederen en een originele presentatie maakt een optreden tot een bijzondere act.
Dieb: Vocals, Fiddle, Tin Whisle & Accordeon.
Dieb begon zijn 'carrière' toen hij Maceál ontmoete in zijn stamkroeg '1672'. Zij vormden een band met nog wat andere muzikanten en speelden symfonische rockmuziek. Deze muziek werd al snel vervangen door folk-rock. Nadat zij enkele muzikanten in '1672' Keltische folk muziek hoorden spelen werd het rock-gedeelte uit de band verwijderd samen met de overige bandleden. Zo vormden Dieb en Maceál een duo met de naam 'Ruk en Pluk'. Dieb probeerde accordeon en Maceál een soort van gitaar te spelen.
William Vocals: Gitouki, Mandonlin, Bodhrán,& Tea-Chest-Bass. Bekend als straatmuzikant in Groningen en Oldenburg vanwege zijn stem, muziek en charmes. Het werkte niet zo goed dat Maceál aan de ene kant van de straat op dezelfde instrumenten speelde als Willam aan de andere kant. Toen Maceál trekharmonica en theekistbas leerde bespelen probeerden zij iets samen te spelen. Maceál had toen al een duo met Dieb en stelde William aan de band voor.
Maceál: Vocals, Harmonica’s, Gitouki, Bodhrán & Tea-Chest-Bass. Deze multi-instrumentalist speelde eerst in een eenmansband elf instrumenten tegelijk. Tegenwoordig speelt hij drie instrumenten simultaan en voegt zo twee denkbeeldige bandleden toe aan Rapalje. Na 'Ruk en Pluk' werd er een groep geformeerd met de naam 'De Eikeltjes aldus Ronald'. De eerste poging tot een fatsoenlijke naam was 'Klootjesfolk'. Hij heeft een nieuw instrument, de gitouki, en compleet nieuwe stemmingen voor mondharmonica en trekharmonica uitgevonden.
David: Highlandpipes, Borderpipes, Tin Whistle & Low Whistle. Deze half-Schotse enthousiasteling is 1992 begonnen met het spelen op de Schotse doedelzak bij ‘The Clan MacBeth Pipeband’ uit Groningen. Tegenwoordig is hij instructeur bij deze band en bij ‘The Islanders’. Verder speelt hij bij ‘The City of Amsterdam Pipeband’. David is door Rapalje ‘ontdekt’ tijdens een Schots festival, waar hij opviel door zijn bijzonder muzikale manier van spelen. Deze jongste aanwinst van de band blaast een frisse wind door Rapalje.
Amadea
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
gaaf al die info, bedankt amadea!