Hoe gaat het verhaal dat bij 'music for a while' van purcell hoor?

Er is een verhaal over een koning en een koningin, die een kind krijgen en een voorspelling. In die voorspelling staat dat het kind de ouders zal vermoorden. De ouders doorboren de voeten van het kind en leggen het in de bergen. Vervolgens word het kind opgevoed door een man. Als het kind later een oude man tegenkomt, en hij wil niet opzij gaan, dan slaat hij die man dood die zijn vader blijkt te zijn.

Ik geloof dat het verhaal ongeveer zo was. Weet iemand het hele verhaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Het beste antwoord

Oedipus was al voor zijn geboorte verdoemd door de Goden. Als Koning Laius van Thebe van het orakel van Delphi verneemt dat zijn toekomstige zoon hem zal vermoorden en zijn vrouw Iokaste zal trouwen, besluit hij zijn zoon zodra deze geboren is de voeten met een spijker te doorboren en op een berg achter te laten voor de wilde dieren. Een herder vindt het kind en doopt het Oedipus ("gezwollen voet") vanwege zijn verwondingen. Hij brengt het kind onder bij het kinderloze echtpaar Koning Polybus en zijn vrouw Periboa van Corinthië.
Als hij volwassen is wordt Oedipus aan het twijfelen gebracht over zijn herkomst. Hij raadpleegt het orakel van Delphi en krijgt te horen dat hij zijn vader zal vermoorden en moeder zal trouwen. Daarop besluit hij niet meer terug te keren naar de ouders die hij zo lief heeft. Hij vertrekt naar Thebe.

Het is dus gebaseerd op de verhalen over Oedipus. "Music for a while" is onderdeel van de suite 'Oedipus, King of Thebes' van Purcell.
Amadea