Een muziektoon die zo perfect is dat die niet beter dan zó kan klinken.
Zo worden de echte Stradivariusviolen als klankideaal beschouwd. Met behulp van in het laboratorium gekweekte paddestoelen is men er in Zwitserland in geslaagd een viool te bouwen die het klankideaal van Stradivarius moet benaderen. Dat heeft alles te maken met de dichtheid van het gebruikte hout. De wereldberoemde instrumentenbouwer Stradivarius (1644-1737) bouwde violen die nu nog bekendstaan als de beste aller tijden. De kwaliteit van zijn instrumenten had veel te danken aan het soort hout dat Stradivarius gebruikte.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Elk stem apparaat zou klankideaal moeten zijn. anders kun je niet goed stemmen natuurlijk!