Van bestaande songtekst 1/4 of 1/3 deel gebruiken voor je eigen tekst, terwijl de muzieklijn zelf totaal niet op de originele muziek lijkt, mag dat?

Of is dat al plagiaat?> Dus mag van een bestaande tekst van een beroemdheid of andere tekst van iemand een deel voor je eigen song gebruikt worden?

Toegevoegd na 5 minuten:
Kan zo'n song wel openlijk gebruikt worden? Moet ik ergens rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Ik denk dat je daar dan wel problemen mee gaat krijgen.

Kijk maar naar Britney Spears met haar nummer "Hold it against me".

in de jaren 70 was er een groep die een hit had met "'If I Said You Had A Beautiful Body Would You Hold It Against Me"

Het hele nummer van La Spears is qua muziek compleet anders, maar juist door het gebruik van die zin vinden de Bellamy Brothers het plagiaat.

http://www.tmf.nl/artiesten/nieuws/102896/_britney_spears_aangeklaagd_door_bellamy_brothers.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Is plagaiaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit heel sterk op plagiaat lijkt, je kan proberen de artiest/platenmaatschappij te vragen of het mag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is zeker plagiaat.
Mits je er niet mee naar buiten treed.

Wat je kan doen is toestemming vragen aan desbetreffende persoon/band.

Probeer jezelf af te vragen hoe jij het zou vinden als er een stuk tekst wordt 'gestolen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is teveel. Als ik de vergelijking met noten maak: twee of drie noten overnemen mag wel, maar als je meer overneemt is het al snel plagiaat. Het meest aansprekende voorbeeld is die van de familie Orff, die copyright hebben op de eerste 4 noten van de Carmina Burana. Ook bij songteksten kun je niet zomaar iets overnemen, nog geen regel. Je kunt wel een knipoog maken naar een bestaand stuk door op een essentiëel punt een wijziging te maken. Als je dat slim aanpakt kun je bijna het hele stuk overnemen, als een soort van parodie dus.