Omdat je ze op (in) je oortjes plaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is toch wel een heel gebruikelijke term, je hoort ook radiopresentatoren zeggen "even m'n oortje indoen". Het is gewoon in de loop der tijd een normaal woord geworden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Doen ze dan hun oortje in, of zetten ze dan hun koptelefoon op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zal aan de situatie liggen, de reporter zal z'n oortje indoen en de presentator z'n koptelefoon op.
Vroeger, en nu weer zie ik, had men een kap over het oor waar geluid uit komt. Nu zijn er kleine knopjes die in je oor gaan en waaruit ook muziek komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het volledige woord is/was 'oortelefoon'. Dat is zo'n lang woord, het heeft zo weinig meer met telefoneren te maken en we gebruiken het ook zo vaak, dat het tegenwoordig wordt afgekort. 'Het oortelefoontje' wordt dan 'het oortje'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn dus 2 verschillende dingen; een oortje is geen koptelefoon, al worden ze voor hetzelfde doel gebruikt.
De koptelefoon is zo'n grote (onhandige, zware) kap over je hoofd en oren.
Oortjes zijn klein, makkelijk mee te nemen en stop je in je oren.