Bestaan er echt muziek nummers waar bewust een (extra) boodschap in is verstopt die je kan horen door het nummer achterstevoren te draaien?

En welke nummers zouden dat dan zijn?

Toegevoegd na 33 minuten:
Een beetje struinend vond ik deze ook wel mooi trouwens! :D

http://www.youtube.com/watch?v=NzUIxsv9ZZs&feature=related

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
3.5K

Het beste antwoord

Ja, die bestaan. Als je de cd "purple rain" van Prince beluistert is er sowiezo 1 nummer die zulk soort boodschappen bevat. Maar er zijn meer voorbeelden van nummer waar men denkt dat er verborgen boodschappen in zitten, of waar men gezocht heeft naar verborgen boodschappen. Zo zit er bijvoorbeeld in het nummer "Oma's aan de top" van K3 een verborgen boodschap: "grote massamoord".

In de eerste link staan wat nummers die een verborgen boodschap bevatten. De tweede link bevat de verborgen boodschap in het nummer van K3.

Toegevoegd na 43 seconden:
De tweede link werkt helaas niet (althans... het filmpje dat erop staat) sorry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja. Het complete oeuvre van de Backstreet Boys. Of wacht, ACHTERuit zei je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken er een paar, van een bandje van een radioprogramma op de EO uit de jaren 80 dat ik heb grijsgedraaid. Zo grijs, dat inmiddels bijna alle elpees waarop daaruit fragmenten staan in mijn boekenkast staan.

Eldorado / ELO - to the south there lies the tales untold is omgekeerd iets als Say I love Beelzebul
Queen / Anotherone bites the Dust - Start to smoke Marihuana
Beatles : Obla di Obla da - Hi devil, he('s) devil
Led Zeppelin / Stairway to Heaven - if we all call the tune then the piper will lead us to reason - vergeten wat het omgekeer was, ook iets met de duivel natuurlijk

Formidabel.
In sommie gevallen zou het expres gedaan kunnen zijn, vooral Queen en de Beatles klinken echt heel duidelijk, maar in zijn algemeenheid denk ik dat het kolder is.

Er is een radioprogramma op de radio nu, waar mensen fragmenten draaien van liedjes waar ze iets anders (vaak nederlands) in horen, en als je dat eenmaal hebt gehoord, BLIJF je het horen. Het zelfde zal gelden voor omgekeerde klanken. Als iemand ons verteld WAT we moeten horen, horen we dat ook ECHT.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk wel dat ze bestaan OMDAT en NADAT de geruchten ontstonden, een hele tijd geleden. Dan is het natuurlijk gewoon humor om zo'n nummer echt te maken.

Zin heeft het in geen geval. Je kunt er boodschappen in stoppen zoveel je wilt maar als mensen het niet horen, dan ervaren zij hem ook echt niet. Ook niet in het onbewuste.
Daar is wel wat discussie over: als je hele korte flitsen in een reclame stopt dan schijnt dat wel of niet effect te hebben. Maar niet achteruit.

Het lijkt een beetje op duivelse boodschappen in het russische schrift op grote billboards in de stad zetten en dan vermoeden dat mensen dat onbewust kunnen lezen. Dat kunnen ze niet. Alleen zij die het schrift kennen en kunnen lezen en erin geoefend zijn, die pikken de boodschap op.

Dat geld ook voor achteruit muziek. Als je wantrouwend bent en het vermoed, dan vind je overal vermoedelijk bewijs:)
Selectieve perceptie heet dat, en dat werkt voor heel veel dingen zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een hele bekende is er 1 van de beatles.
"revolution nine"
bij achteruit draaien hoor je; turn me on, dead men,turn me on, dead men.

in het kader van het mccartney mysterie.