Mag je een cover van een bestaand liedje opnemen in een studio?

Of moet je dan contact leggen met de schrijver van het liedje en geld betalen enzo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.9K

Het beste antwoord

Dat hangt er maar vanaf wat je doel is met dat liedje.
Als je het gewoon voor je eigen plezier, en dus prive-gebruik opneemt, is er niets aan de hand.

Maar zodra je opname ook maar één keer op een radiozender te horen is, dan zul je snel een rekening krijgen. Dus als je commerciele bedoelingen hebt, moet je altijd toestemming hebben, omdat je te maken hebt met intellectueel eigendom.

Wat je moet betalen, zal ook afhangen, van wat je ermee wilt. Iemand die een liedje 10 keer in een theater-programma wil gebruiken, of een opname alleen wil verspreiden onder b.v. het personeel van een bedrijf, betaalt veel minder, dan iemand die van een bestaand liedje een wereldhit wil maken.

Om precies te weten te komen hoe het werkt, kun je het beste contact opnemen met Buma-Stemra. Website is makkelijk te vinden op het internet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel erg bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Officieel moet dat inderdaad wel.
Maar als jij een Bob Dylan nummer op wilt nemen en die uit wilt delen onder vrienden en kennissen en een keer in de kippenschuur op wilt treden volgende week zaterdag, dan kom je daar vast wel mee weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lol!
Het lijkt mij dat het geen probleem is als jij de naam van de eigenaar erbij vernoemd. Bijvoorbeeld: Kees - no woman no cry (Bob Marley cover)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard mag dit. Wij hebben dit in het verleden meerdere malen gedaan. Waar je echter rekening mee moet houden is waar je het nummer ten gehore gaat brengen.
Als je het op Youtube plaatst zal Youtube dit waarschijnlijk herkennen. Je krijgt dan een melding dat je gebruik hebt gemaakt van auteurs rechtelijke muziek. Het kan zijn dat er dan reclame voor je video gezet wordt en dat de video in sommige landen niet afspeelbaar is. (bijvoorbeeld Duitsland).
Indien je verdere vragen hebt horen wij het graag: http://www.bedrijfsfilmlatenmaken.nl

M. vr. gr.

ZoomWorks | filmproductions