hoe werkt geluid

hoe ontstaat geluid en stemmen,muziek en hoe ontstaat geluid die niet gemaakt word?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (3)

Geluid bestaat uit trillingen. Trillingen zorgen voor Het geluid en hebben we bepaalde frequentie. Die frequentie hoogte of laagte bepaalt hoe het geluid klinkt. Een bass kun je het meest ver weg horen (lage toon). Dus is er een feest verder op dan hoor je de bassen het beste
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geluid bestaat uit trillingen met een bepaalde frequentie. Ons gehoor zet deze trillingen weer om naar wat wij ervaringen als geluid. Het menselijk gehoor loopt van ca 20Hz naar 20.000Hz (op jonge leefdtijd)
De trillingen (geluidsgolven) transporteren zich bv door de lucht.
Dus door ergens een klap op te geven, wordt de lucht eromheen in trilling gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wekker die afgaat, een straaljager die langskomt of zelfs het gefladder van een mus. Klanken die stuk voor stuk van elkaar verschillen maar wel allemaal onder dezelfde noemer vallen: geluid.

Geluid is simpel gezegd een trilling van moleculen die zich via de lucht, het water (of een ander medium) voortbeweegt. De trillingen die door het gehoor worden waargenomen, noemen we geluid.

Hoe ontstaat geluid?
Alles wat trillingen voortbrengt tussen de 20 en 20.000Hz, zouden we een geluid kunnen noemen. Geluid onder de 20Hz noemt men infrasoon, de geluiden boven de 20.000Hz ultrasoon. Ultrasoon geluid hoort de mens niet. Vleermuizen en dolfijnen gebruiken dit geluid om hun omgeving waar te nemen en in ziekenhuizen wordt het gebruikt om echo’s te maken. Infrasoon geluid hoort men ook niet, maar is wel voelbaar als zware trilling. Bij een kerkorgel kan het voortkomen uit de laagste tonen.