Wat voor gitaareffect/trucje wordt er gebruikt in dit filmpje op 0:24, hoe doe je dit, en hoe heet dit?

dit is het filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=tTLlbhlg1GM

alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Owja dat ach dom vergeten

Het beste antwoord

De techniek is vrij simpel; zet je plectrum haaks op de bassnaren en dan heen en weer bewegen (in dit geval een lange beweging over de hele hals). Als je korte, snelle bewegingen maakt kun je scratchen op je gitaar :)

Een 'slide' lijkt me inderdaad de meest voor de hand liggende term.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dit wordt een pickslide genoemd. in dit nummer wordt het door Matt en Padge gespeeld, dus je hebt eigelijk 2 gitaar spelers nodig om het zelfde geluid te krijgen. om het effect te maken, moet je even naar de tab kijken, dan wordt het vanzelf duidelijk:

D|-------------------------------------------------|
A|-------------------------------------------------|
F|-------------------------------------------------|
C|-2~~~~~~~~~~~~~-pickslide----------------|
G|-2~~~~~~~~~~~~~-x\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\-|
D|-0~~~~~~~~~~~~~-x\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\-|
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is inderdaad een pickslide zoals hier al geantwoord is! Ik wil hier nog wat tips geven hoe deze het beste uit te voeren zijn: Veel distortion, elementenschakelaar op de middelste stand en je plectrum licht vasthouden. Als je hem heel stevig vasthoudt klinkt het namelijk erg grof. In de videoclip zie je dat hij de hele snaar over gaat met zijn plectrum, maar dit hoeft niet zo te zijn, probeer zelf een beetje te kijken wat het beste klinkt, in de clip is het namelijk meer voor de show.

Nog een kleine gedetailleerde uitleg van de techniek: richt de punt van je plectrum in dezelfde richting als de duim waar het tegen aan zit en beweeg dan met de punt/duim naar beneden over de snaar. Bij de laagste 3 snaren klinkt dit het best omdat deze snaren zijn omwonden. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ga een beste antwoord kiezen, en het beste antwoord wordt een antwoord wat op mijn vraag gegeven is. Van jouw krijg ik tips, en daar wil ik je bij deze erg voor bedanken!:)