Wat moet een band doen als ze een cover willen maken van een nummer van een andere band?

moeten ze dan contact opnemen met die andere band?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Het beste antwoord

Officieel moet er dan inderdaad contact worden opgenomen, maar pas als jullie hem willen opnemen, of spelen op een betaald optreden. Op gratis optredens mag je spelen wat je wilt, zolang je maar niet roept dat je het zelf geschreven hebt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In Nederland zijn covers vrij van rechten, mots niet uitgebracht. Wanneer je het gaat uitbrengen betaal je copyrights aan de daadwerkelijke auteur.
Als je een cover maalt waar je dingen in veranderd, zoals tekst, heb je toestemming van de auteur nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitvoeren van bestaand repertoire is toegestaan, vermits je de auteursrechten betaald. Dit loopt meestal via de zaaleigenaar.
De Nederlandse auteurswet kent de zgn. scheidbaarheid van tekst en muziek. Maw; je mag op bestaande muziek een nieuwe tekst (cover) maken. Hier heb je geen 'toestemming' voor nodig. Ook niet als je er een (cd) opname van maakt.
Wel kan je een zgn 'autorisatie' aanvragen. Dit doe je bij de Ned vertegenwoordiger van de oorsp schrijvers. Je krijgt bij toestemming een klein percentage van de evt opbrengsten van je opname of van je uitvoeringen. Daarnaast kom je in contact met de Ned uitgeverij, welke misschien geïnteresseerd is in jullie 'eigen' songs. BUMA/Stemra in Hoofddorp kan je de adressen van decuitgeverijen geven.