Hoe kan ik mijn muziek beschermen?

Ik heb een stuk of wat eigen nummers geschreven. Het is door iemand op notenschrift gezet met de tekst erbij. Hoe kan ik dat beschermen zodat ik kan aantonen dat ik het heb geschreven? Voor hoelang staat zoiets dan op mijn naam?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Antwoorden (6)

met buma rechten, kost wel wat munten geloof ik..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een songtekst kan je volgensmij met een gewonen geheimhoudsverklaring bewaren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad laten registreren bij Buma Stemra. Kost je wel wat geld maar dan weet je ook zeker dat jij de rechten hebt (en houdt). Je moet je alleen wel afvragen of het je dat waard is. Hoe groot is de kans dat iemand er mee van door gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verdien je er wat aan? Zo niet dan is het het niet waard, het kost geld en als niemand het wil hebben gooi je in principe je geld gewoon weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En over hoeveel geld gaat het?
€70 of loopt het in de honderden?
Straks loopt er iemand mee weg dan schiet je jezelf toch door de kop.
Eén van die nummers speel ik zo nu en dan al een jaar of 10 op het podium. En we hebben er vaak goede reacties op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat weet ik ook niet, helaas.
Je kan je muziek registreren bij BUMA. Je auteursrechten zijn dan met terugwerkende kracht om te zetten in verdiensten vanaf de dag dat je jouw muziek gemaakt hebt.

Als je gewoon regionaal wat met je muziek doet en niet landelijk verdien je je registratiekosten bij BUMA waarschijnlijk niet terug en daarom is er ook een makkelijkere manier om je muziek te beschermen.

Stuur de originele geluidsopname verzegeld en aangetekend naar jezelf op en stop die envelop goed weg. Dit is dan je bewijs materiaal.

Meer hierover:
www.BUMA.nl
www.auteursrecht.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En auteursrechten zijn voor altijd van jou, tenzij je ze verkoopt of komt te overlijden. In het laatste geval gaan je auteursrechten dan over naar je erfgenamen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een aanrader is het boek:
'De muzikantengids' van Jan van der Plas Daar staat alles in wat je als muzikant wil weten, dus ook over je auteursrechten..
Inderdaad, verzegeld opsturen naar jezelf. Of vast leggen bij belasting! BUMA STEMRA is allen wanneer het commercieel gebruikt wordt, om dan de rechthebbende uit te betalen.