Waar kan ik de aanleiding vinden, waarom een nummer geschreven is?

Ik vroeg me af, een liedje heeft altijd wel een aanleiding waarom het geschreven is. Je schrijft het niet zomaar.

Ik hoorde ook net het nummer "The Game - My Life ft. Lil Wayne" waarvan ik volgens mij een tijdje geleden hoorde op de radio waarom het geschreven was: Ze waren een een avondje, wat uit de hand liep, waardoor ze achtervolgd werden. En vervolgens.. zijn vriend naast hem in de auto werd neergeschoten. Ik weet niet helemaal zeker of dat verhaal ook bij dat nummer hoort.

Alleen mijn vraag is nu:
Waar kan je vinden waarom een nummer geschreven is?

Ik heb het proberen te Googlen maar dan kan ik 't ook niet echt meer vinden. Wel 'iets' op wikipedia maar dat was allemaal in het Engels.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Als niet op wikipedia staat en ook niet op de website van de artiest dan zul je er niks achter komen.

Het enige wat je dan nog kunt doen is een mailtje sturen naar de maker van het nummer. Dat is ook de enige persoon die precies weet wat de echte bedoelingen van de teksten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.songfacts.com/

Daar kun je veel feitjes over muzieknummers vinden. Erg interessant en leuk soms.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nummers woorden natuurlijk door allerlei uiteenlopende redenen geschreven. De tekst wordt geïnspireerd door een gebeurtenis of een gevoel. De melodie wordt geproduceerd omdat hij lekker in het gehoor ligt of omdat hij bepaalde emoties oproept. Je kan dus - als je niet de artiest zelf bent of hem kent - moeilijk zeggen waarom een nummer is geschreven. Je kan zelf wel de tekst analyseren en eventueel naast de achtergrond van de artiest leggen en kijken wat zijn woordkeuze eventueel zou kunnen betekenen. Anders weet ik het ook niet. Heb wel eens een pagina gelezen over het nummer American Pie van Don McLean over allerlei suggesties en speculaties waarom dat nummer geschreven was en wat de tekst betekende. Erg interessant, zal kijken of ik het nog kan vinden.

Toegevoegd na 1 minuut:
heb het gevonden