Hoe mix ik mijn vocal goed af in cool edit pro?

Ik wil weten hoe ik vocaal mijn stem goed afmix, het gaat om de hiphop r&b muziek stijl, ik wil een mooi natuurlijk droge stem alsof je in een dode kamer staat! Wie kan mij helpen?!

Dankjewel

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1K

Antwoorden (4)

Probeer fl studio. Dan kan je elk geluidje bewerken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vocal eenmaal is opgenomen kan je weinig meer doen aan de reverb (nagalm, reflecties van je kamer).
Je kan een gate (VST-plugin) gebruiken en een andere reverb met wat early reflections er overheen gebruiken. De transient Designer van Schaack Industries is een goede! Gebruik voor dit alles wel een goede, natuurlijk klinkende compressor om je volume gelijk te trekken. Ik gebruik voor vocals de Softube CL 1B Compressor het liefst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Moet dat persé met Cool Edit Pro? Die had je misschien nog ergens gevonden, want het is een vrij aftands DAW appje aan het worden... Ik zou als ik jou was eens naar Reaper kijken, was ooit gratis maar kan je nu toch een maandje uitproberen. Waarschijnlijk een veel fijnere route om in te gaan dan hoe je dat met CEP moet doen, vooral het instellen van compressie in CEP is kl**te. Ik heb daar vroegâh wel mee gewerkt maar da's nu klaar.
Reaper is er voor de PC en de Mac.
Werk tussen haakjes zelf met Logic Studio.

Toegevoegd na 10 minuten:
Oh, nog vergeten.. over de akoestiek, want daar begint het natuurlijk mee. Kun je nog zo'n fraaie DAW hebben, opname niet goed, rest ook niet goed.
Het hangt er vreselijk vanaf hoeveel je wilt investeren in je geluid..! Er zijn akoestische panelen op de markt die de akoestiek in je opnameruimte kunnen aanpassen. maar veel studio's pakken dit met zelfbouw panelen aan.
Deze zijn niet zó moeilijk om te maken, een plankenframe met glaswol erin en dunne doek eromheen en voila! Pas wel op met glaswol, da's een gemeen goedje voor je huis en je ademhaling, werk met een masker als je er mee in de weer bent. Als alternatief kun je Homatherm gebruiken... en de strekking gaat ver, veels te ver waarschijnlijk. Kijk op Gearslutz.com hoe je ze moet maken.. succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een geneuzel over DAW.
Met CEP kun je dit ook prima. (En een goede VST Plugin)

Zoals eerder vermeld goede opname is het belangrijkst.
Met wat compressie (Kort release) kun je het wel wat dood krijgen.

Suc6.