Hoe komt het dat Bach's Matthäus Passion zo populair is in Nederland?

Toegevoegd na 11 uur:
In Nederland is de Matthäus Passion veel populairder dan in de ons omringende landen. Bijvoorbeeld in Denemarken, dat qua geloofsbeleving enigszins vergelijkbaar is met Nederland, is er geen echte Matthäus Passion traditie rond Pasen. Zelfs in Duitsland, het thuisland van Bach, is de Matthäus Passion niet zo populair als in Nederland.
Is dit met name te wijten aan de invloed van Van Mengelberg (zie één van de eerdere antwoorden) of speelt er nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.9K

Het beste antwoord

De grote Matthäus-traditie in Nederland heeft kunnen ontstaan mede dankzij Willem Mengelberg in Amsterdam en De Nederlandse Bachvereniging in Naarden.

Toegevoegd na 5 uur:
Ik denk toch dat de invloed van Mengelberg doorslaggevend is ter verklaring van de populariteit van de Matthäus Passion in Nederland.

Zie ook het artikel dat in een reactie genoemd wordt:

http://www.ffkijken.nl/bach/matthaeus/GroeneAmsterdammer_overdeMatthaus.htm

Toegevoegd na 5 uur:
Naast uiteraard de tijdloze schoonheid van dit magistrale meesterwerk.
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooi verhaal over de Matthaus Passion in Nederland, een artikel in De Groene Amsterdammer van 31 maart 1999. http://www.ffkijken.nl/bach/matthaeus/GroeneAmsterdammer_overdeMatthaus.htm

Andere antwoorden (3)

Omdat het zo mooi is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het muzikaal aansluit bij de geloofsbeleving van veel Nederlanders, tenminste zo was het jarenlang. Nu is het geloof misschien vervaagd, maar elementen uit het verhaal worden toch steeds herkend. Het is zulke prachtige muziek!! Lijden, sterven, verloochening, hoop en trouw, allemaal menselijk zaken, zijn zo prachtig in muziek omgezet. Je ziel huilt als je er geconcentreerd naar luistert, en als je het mee mag zingen, helemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is prachtige gedragen muziek met een byzondere combinatie van solozang en koorzang. Het hele verhaal van goede vrijdag wordt erin gezongen. Ook dat is symbolisch mooi. Nederland heeft hierin al jaren een traditie met de uitvoering in de kerk van Naarden. Wordt ook altijd uitgezonden. Vorig jaar ben ik naar een concert geweest en dat was echt indrukwekkend, zeker als je voor koorzang houdt.