Is er van ieder nummer een acapella gemaakt/terug te vinden?

Ik heb hier een aantal vinyl platen liggen waarbij er een acapella versie staat op de B-side.
Bij remixen word er ook veel een tekst op een andere beat geplaatst...
vandaar deze vraag

3 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (2)

Nee, er is niet van ELK nummer dat uitgebracht is een acapella versie te vinden.

Als het een populair nummer is, worden er regelmatig covers van gemaakt. Kans is dan groter dat er een accapella versie tussen zit.
3 jaar geleden
Nee, er zijn nummers zonder zang, of met minimale zanglijnen, dat zou dan een stil nummer worden.

Natuurlijk is niet van ieder nummer een acapella-versie gemaakt, als in uitgebracht en op plaat/CD gezet. Maar tijdens de opname worden vaak alle instrumenten en zang los opgenomen. Zo is dus vaak het losse zangspoor vaak opnieuw te gebruiken.
Bij een officiële remix, waar de onderliggende muziek van het origineel niet gebruikt wordt, dan vraagt de producer de zang-track van het desbetreffende nummer op.
In sommige gevallen wordt de zanglijn wellicht opnieuw opgenomen voor de track.
Of de onderliggende muziek wordt wel gebruikt in de remix.

"Ik heb hier een aantal vinyl platen liggen waarbij er een acapella versie staat op de B-side."
Dat is eerder een uitzondering dan een regel.
===
"Nee, er zijn nummers zonder zang, of met minimale zanglijnen, dat zou dan een stil nummer worden."
En zelfs afgezien daarvan, ook alle nummers* waarin veel gezongen worden zijn maar weinig acapella-versies van, uitgebracht op de markt (als in dat de originele zanglijn als los nummer uitgegeven is, of als "B-kant" op een single staat.

*zelfs als je zou kijken naar alle populaire (top40) nummers
Toegevoegd op 09 november 2020 08:16: tekst