Wat moet je doen als je zenuwachtig bent met zingen?

Hey iedereen! Ik zing heel vaak, en treed wel eens op.. maar ik heb een probleem.. en die vraag is voor iemand die verstand heeft met zingen.. als ik optreed ben ik zenuwachtig, en dan tril ik en dan ga ik vals zingen.. heeft er iemand tips die daar verstand van heeft? Alvast bedankt! Lief Alieke!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.5K
capthavoc
13 jaar geleden
vraagje, zing je solo ?

Antwoorden (8)

Zorg dat er iemand in het publiek zit die je kent en waar je je zeker bij voelt, en doe net alsof je alleen voor hem/haar zingt.

Zorg dat je genoeg drinkt voor een optreden. Ik heb wel eens gehad dat ik op het moment supreme zo'n droge mond had dat m'n lippen aan m'n tanden vastkleefden en ik nauwelijks een noot uitgekraamd kreeg.

En bedenk je ook maar gerust dat die mensen toch maar mooi naar jou komen luisteren! Als ze eenmaal gaan klappen, zijn al je zenuwen verdwenen en voel je je geweldig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je zangles? Er zijn echt heel veel zangers die last hebben van zenuwen. Tijdens de zangles oefen je alvast met optreden voor iemand die daar verstand van heeft, en geloof me, dat is enger dan een zaal vol mensen!
Je kunt bij een zangdocent ook je probleem bespreken, hij/zij zal ontspanningsoefeningen voor je hebben of juist oefeningen om te kunnen focussen op je optreden.
Hou jezelf vooral voor ogen dat je het allemaal voor je plezier doet! En dat de mensen voor wie je optreedt lang zo kritisch niet zijn als jij voor jezelf bent.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kamillethee! Gebruik ik ook altijd. Het maakte je wat rustiger, en is goed voor je stem.
En wat ik ook doe is niemand aankijken, maar over de mensen heen kijken, zeg maar.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zing redelijk luid (niet té hé) je gaat een beetje bewegen ( en je denk in jezelf ''ik durf het '') en na een tijdje ben je dat gewoon (niet téveel denken of je vergeet je tekst)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zing ook wel eens voor publiek.
Het klinkt misschien een beetje stom, maar als je zenuwachtig bent wil je dat niet laten merken. Als je zegt dat je eigenlijk best wel zenuwachtig ben je niet meer zenuwachtig. Werkt echt!!

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi ik begrijp je volkomen.
Ik heb eerder ook veel solo gezongen voor veel publiek.
Ook ik heb wel eens gedacht van; als daar een gat was, sprong ik dr in en zou niemand me meer zien.
Maar geloof me, Jij bent het die kan zingen, het publiek niet, dat komt voor jou, om naar jou te luisteren. Diegene die het beter kan, laat die daar maar gaan staan.
Doen ze niet hoor, want je hebt een zekere portie lef nodig en dat heb jij, alleen weet je dat zelf nog niet. Je bent nog een beetje onzeker, maar dat gaat straks steeds beter,echt waar.

Als je op het podium staat kijk dan net over de hoofden van de mensen heen, zodat het lijkt alsof je ze wel aankijkt.
Nooit naar iemand kijken en zeker niet naar een familielid.
Weet je dat juist zij je kunnen laten schrikken of onzeker kunnen maken??
Als zij een onverwachte beweging maken, kun jij, omdat je zo geconcentreerd was op dat bekende lieve gezicht, daar van schrikken en volledig je tekst kwijt zijn.

Kijk dr maar OVER heen, niemand merkt het.

Later als je een paar keer gezongen hebt, durf je steeds meer, haal voor je begint te zingen een paar keer goed adem met je buik, til de adem omhoog met je spieren naar je longen en hou het ff vast. Laat de lucht langzaam uit je longen stromen, das goed voor je longen en je wordt er ook rustig van.

Ik heb zelf in grote kerken vol mensen gezongen, eng hoor, maar ik kon het ook.

Kop op meis, je kunt het, ik weet het zeker.

Een beetje spannend blijft het altijd, dat moet ook, anders ga je er ook weer misschien net te gemakkelijk mee om.
Dan ga je fouten maken.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. succes gewenst.

Toegevoegd na 2 minuten:
zangles zou heel goed voor je zijn, ik heb het jarenlang gehad en er ontzettend veel van geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heel normaal dat je spanning heb, ik zing ook veel en treed vaak op en als ik niet zenuwachtig ben ga ik fouten maken omdat ik niet gefocust ben. Zorg ervoor dat je lekker inzing. Probeer niet te veel de zaal in te kijken maar pak een paar orientatiepunten waar je vaker naar kijk. Als je eenmaal in die flow zit gaat het vanzelf. Probeer het nummer vaak te oefenen voor een groepje bekende, dan went het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Naar de muur kijken dus over het publiek kijken dat helpt!