Hoe slaan muzikanten de bladzijden om?

Ik luisterde het Weens Nieuwjaarsconcert en ik vroeg me af hoe de muzikanten de bladzijden kunnen omslaan zonder te stoppen met spelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.6K

Het beste antwoord

Bij violisten zie ik vaak dat ze met z'n tweeën één lessenaar gebruiken, en degene die aan de rechterkant zit slaat de bladzijde met de punt van zijn of haar strijkstok om.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Meestal staan er aan het einde van de bladzijde een aantal rusten zodat je de tijd hebt om de bladzijde om te slaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als er trouwens geen rusten staan, word ook wel eens de bladzijde gekopieerd zodat je hem al naast de volgende bladzijde kan leggen en dus niet hoeft om te slaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
En ik lees net op internet dat sommige mensen de muziek ook verkleinen zodat er meer op 1 bladzijde past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bestaat er tegenwoordig het elektronisch muziekboek.

Het elektronische muziekboek is een digitaal scherm met een diagonaal van 14,3 inch. Dit is de grootte van een vel A4. Uit een vergelijking van LCD-schermen en schermen met electronische inkt bleek dat de laatste techniek beter geschikt was voor dit doel door de hoge resolutie, grote kijkhoek, lage energieverbruik, lage gewicht en platte vorm.

Gebruikers kunnen het muziekboek bedienen met een touchscreen met hun vingers of een pennetje. Er zijn verschillende methoden bedacht om de pagina's om te slaan (behalve met de druk op een knop). De belangrijkste mogelijkheden van het muziekboek zijn het ophalen van muziekstukken uit de gehele collectie, navigatie door een bepaald muziekstuk, het kunnen maken van aantekeningen en de moeglijkheid om deze te delen met anderen, en de communicatie met andere gebruikers over welk stuk er gespeeld wordt en wanneer de repetities beginnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een pianist zal heel hard kunnen blazen........

deze meneer hoeft zich hierom in elk geval niet druk te maken......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de handen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik speel elf in een orkest en je wordt handig in het omslaan van je geschreven muziek. vaak doe je dat in overleg met degene die naast je zit. Enkele maten voor je om moet slaan doet een van de twee dit vast en leest even mee met de ander. Muzikanten maken daar samen afspraken over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zorg ervoor dat ik de muziek die aan de andere kant genoteerd staat uit mijn hoofd ken. Ook noteer ik soms de notennaam van de noten op de volgende pagina. Het ritme is meestal wel bekend. Omslaan door een van mijn collega muzikanten is geen optie, wij hebben ieder onze eigen standaard met onze eigen partij erop.