Hoe kan het dat muziek al je problemen laat vergeten?

Als ik meestal naar muziek luister, vergeet ik dingen waar ik me zorgen over maak bijvoorbeeld.
Maar waardoor komt dat? Ik hoor vaak van mensen dat als mensen een probleem hebben, ze muziek gaan luisteren en dat het dan al een stuk beter voelt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

De menselijke hersenen lijken wel gemaakt om muziek te luisteren. Als je naar muziek luistert worden je hogere hersenfuncties 'gezellig bezig gehouden' terwijl je lagere functies lekker door kunnen draaien. Het ontspant en laat je je sores vergeten.
In onderstaand artikel nog een heleboel meer mooie eigenschappen van muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plus!
flyingcrow
13 jaar geleden
van mij ook +!

Andere antwoorden (4)

Muziekklanken hebben grote invloed op de stemming van de mens. Bij de tandarts klinkt watergekletter om zenuwen te verdrijven, panfluittonen klinken bij de schoonheidsspecialiste om te ontspannen terwijl een gezichtsmasker inwerkt, onder de zonnebank klinkt muziek die past bij een strandvakantie. Ook thuis kun je muziek gebruiken om elke gewenste stemming op te wekken.

Met muziek geboren
Muziek speelt vanaf het allereerste een rol in ons bestaan. Al in de baarmoeder krijgen we klanken mee. De hartslag van onze moeder gaf het ritme aan met ongeveer zestig slagen per minuut. Op de dag van de geboorte dragen we al klinkende herinneringen met ons mee. Sommige veroorzaken een leven lang diepe gevoelens in ons en blijven een grote invloed op ons houden.......

Lees verder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De muziek kan je gemoedstoestand veranderen.
Je kan er vrolijk van worden, maar ook het tegenovergestelde.
Als je zielige nummers luistert kan je er verdrietig van worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Muziek kan helend zijn...je bent even in andere sferen, om het maar even zo te zeggen.

ALs ik ga joggen, doe ik altijd mijn Ipod om en ben dan heerlijk met mezelf bezig, hoor en zie alleen de muziek en de weg....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is afleiding. Ook als je naar kwaadaardige muziek luistert kun je je problemen vergeten. Bij muziektherapie bied je dat aan als een soort spel. Spelend heb je geen maatschappelijke druk, geen nuttig doel, het is geen werk- of leersituatie.
Helemaal mooi is het als je er op kunt bewegen (alleen je vingers of echt dansen), want van beweging word je gelukkig. Depressieve mensen die de hele dag in bed liggen kun je heel erg veel steun en hoop geven door elke week 3 minuten lang een ballon over te stuiteren. Bij hen is muziek luisteren weer lastig, want als je depressief bent kun je niet meer genieten. Je lichaam moet dan eerst genezen.