Hoe speel je op de saxofoon gitaarliedjes?

Een nummer dat ik op de gitaar speel zou ik graag ook op de sax (altsax) spelen, maar ben nogal een muziekdyslect. De sax is in Eb. Dus als je een C op de notenbalk leest en speelt hoor je een Eb (es).
Nu is de eerste noot van het liedje dat ik wil spelen een C. Mijn logica is dan dat ik een Bb moet spelen, maar dit klopt niet met bepaalde bronnen.
Hoe zou je dit moeten aanpakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

Je kunt het liedje natuurlijk gewoon op de sax spelen zoals het er staat. Anders zou je het liedje moeten transponeren door alles met 1,5 toonafstand te verlagen. Je speelt dan een A en niet een Bes omdat van C naar A 1,5 toonafstand is. Bij een hele toonafstand zit er een zwarte toets tussen. Tussen de B en C zit geen zwarte toets, dus dat is een halve afstand.

Het is makkelijker om hiervoor een muziekprogramma te nemen dat de noten kan transponeren voor je. Er zijn zelfs programma's waarbij je de muziek ook in kunt scannen en de noten worden herkend.

Een goed programma is Sibelius.

Toegevoegd na 7 minuten:
Op de site van Margriet Verbeek staan ook goede voorbeelden. Ik vind dat ze wel noten en toonafstanden niet goed uitlegt. Zij geeft bijvoorbeeld aan dat bij een Es instrument je twee noten moet verlagen, dus van C naar A. Ik zou zelf kijken naar de toonafstanden op een piano: Van wit naar zwart is een half. Van zwart naar wit ook en van wit direct naast wit ook).

Toegevoegd na 8 minuten:
Je kunt ook zoeken in Google op de term "software muziek transponeren". In de bron enkele downloads.

Toegevoegd na 14 minuten:
Misschien heb je hier wat aan (zie knipsel): In de tabel zie je welke noten je moet gebruiken.

http://www.popschoolmaastricht.nl/college_transponeren.php?menu=menuMuziektheorie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed duidelijk antwoord. Er gaat een wereld voor me open.
En oja natuurlijk is van C naar A 1,5 en niet van C naar Bes... Dankjewel voor het het verfrissen van die kennis :)

Andere antwoorden (1)

Je zou het ook uit je hoofd kunnen proberen. Zo doe ik het altijd. Het gitaarmelodietje kan je bv. zingen, neurien of fluiten, kortom het hangt in je hoofd. En dan speel je het zo op de sax, want je weet ook uit je hoofd hoe daar de d0-re-mi zit. Beetje kinderachtig uitgelegd misschien.
Als je dat kunt, hoef je je hoofd verder niet over de noten te breken.