waarom heeft een piano geen E# toets?

elke noot op een piano of keyboard heeft een extra halve noot, A#, B#, C#, D#,F# en G#. maar de E niet.

waarom niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je waarom er geen zwarte toets zit?

Antwoorden (4)

Omdat er tussen de E en de F, net als tussen de B en de C, slechts een halve toonsafstand zit. Een Bis en een Eis bestaan daarom eigenlijk niet. Dat zijn gewoon een C en een F. Daarom zitten er op die twee plekken geen zwarte toetsen.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de bis en de eis bestaan wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bis en de eis bestaan inderdaad, maar deze zijn, zoals ze in muziektermen zeggen, enharmonisch gelijk aan de c en de f. De bis en de eis worden meestal alleen gebruikt als dit in het akkoord zo hoort. In makkelijkere muziek zal een c of f genoteerd worden.
De witte toetsen van de piano zijn gebaseerd op de majeur toonladder van de C. Alle tonen die daar niet in zitten, zijn er tussen gepropt met zwarte toetsen. Zo kun je zien hoe de majeur toonladder in elkaar zit: heel, heel half, heel, heel, heel, half. Heel en half slaan op de afstand tussen de noten. Er zitten dus 2 halve afstanden in de majeur toonladder: tussen de E en de F en tussen de B en de C.

Tussen de B en de C zit dus ook geen halve noot / geen zwarte toets. Dus de B# bestaat ook niet.

Ze hadden de zwarte toetsen er ook als witte toetsen tussen kunnen stoppen, maar dan had je langere vingers moeten hebben om een beetje aardig piano te spelen. En zo heb je meteen overzicht in de majeur toonladder van C. Helaas staan niet alle liedjes in C-majeur. Zo schuift die ladder steeds op, zodat je de zwarte weer nodig hebt bij andere toonsoorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de noot F een halfe toon hoger is nieot een hele, dus eigenlijk is de F de E#
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan in welke toonsoort je speelt.

van octaaf tot octaaf gezien, zijn alle noten een halve afstand van elkaar verwijderd. dus elke noot heeft als het ware een mol en een kruis naast zich.

zo is een A# soms ook een Bb. het ligt dus aan de toonladder wat voor benaming je gebruikt.

in de toonladder van C heeft de F-toets gewoon de naam F.
maar als je in de toonladder van F# zit, dan heet die toets een E#.