Wie zijn (is) de belangrijkste in het genre jazz?

wie zou j écht moeten kennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Het beste antwoord

de oude generatie.
miles davis
herbie hancock
art blakey
dizzy gillespie
charlie parker
oscar peterson
bill evans
buddy rich
ella fitzgerald

de wat nieuwere generatie.
brad mehldau
christian scott
michiel borstlap
Esbjorn svensson (helaas overleden, maar zeker een aanrader)

maar het blijft natuurlijk ook smaak. of je meer van de bebop houdt, of van de wat modernere jazz.
maar ik heb rekening gehouden met de invloed op de jazzwereld van die personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Charles Mingus en Miles Davis
Eigenlijk vind ik dat je het zelf mag weten, wat jij mooi vind. Jazz is een zeer vrije muziekstijl.

Toegevoegd na 1 uur:
Mooie (modernere) jazz http://www.myspace.com/3iomusic/music/songs/c%27E.S.T.-la-vie-58055507
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aanbevelenswaard vind ik sonny rollins, herbie hancock, miles davis, en binnen nederland the new cool collective (benjamin herman) en michiel borstlap

Toegevoegd na 8 minuten:
erik vloeimans en michiel braam zijn nog twee heel goede nl jazz artiesten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie je nog meer zou moeten kennen, zijn:
Duke Ellington
Charlie Parker
John Coltrane
Dizzy Gillespie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nina Simone natuurlijk ook, niet te vergeten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn honderden genres! Wat het belangrijkste is dat bepaal je zelf; is afhankelijk van te veel factoren. Maar volgens wikipedia zijn dit de belangrijkste (hoofd-)stromingen:

Dixieland
New Orleans
Boogiewoogie
Swing
Harlem jump
Bebop
Revival
Cooljazz
West Coast
East coast
Hard Bop
Soul jazz
Free jazz
Fusion
Neobop
*en wat er in het heden allemaal speelt, zoals in deze filmpjes*