Hoe kan je gitaar spelen en zingen tegelijk?

Ik speel al een tijdje gitaar en ik kan het nummer waarbij ik gitaar wil spelen en zingen tegelijk maar niet voor mekaar krijgen. Ik kan het nummer blind spelen en ik hoef er ook niet meer echt bij na te denken, maar toch word mijn timing heel raar als ik het probeer...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Het beste antwoord

Ik heb er ook moeite mee...

Ik vroeg m'n leraar er ooit naar en die zei dat je één van de twee uit het hoofd moest kunnen zonder na te denken. Zodat je het andere met nadenken kon.

Ik krijg hetzelfde probleem.

Maar het zal toch zijn: Oefenen tot je er bij neer valt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Oefenen en een kwestie van talent...

Toegevoegd op 22-05-2009 20:01:59
Er zijn muzikanten die het toch heel goed kunnen hoor...
Goed oefenen en op een dag dan kun jij dat ook, weet ik zeker, de aanhouder wint...

Zet je filmpje maar op youtube...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn nu nog twee processen in jou, zingen en gitaar spelen, als dat één proces wordt, dan lukt het zeker wel...
Oefenen, oefenen, oefenen. Als je het maar volhoudt dan wordt het op een gegeven moment net zo gemakkelijk als praten en lopen tegelijk. Als je het echt graag wilt en doorzet, dan zal het op den duur echt geen probleem meer zijn.

Toegevoegd op 22-05-2009 20:29:06
Wat trouwens helpt is je eigen gitaarstuk opnemen en dan meezingen met de opname. Daarna ga je meezingen én meespelen met de opname, maar geef je je zang prioriteit. Dus als het misgaat, dan laat je het meespelen op gitaar weer even varen.

Dit is een goede training om uiteindelijk beide tegelijk te kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het valt mij op dat u wel het nummer op de gitaar blind kunt spelen, maar u moet ook de eventuele tekst en melodie van de zang uit het hoofd kennen ( of neuriën). Volgens mij heeft u zich teveel geconcentreerd op het gitaarspel.

Toegevoegd op 22-05-2009 20:19:21
Zo kun je het ook oefenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zing en speel dus zelf ook, en ik ken het probleem wel. Wat u ook kunt doen is met behulp van Youtube ( ja echt waar!) het muziekstuk instuderen. Bij bewerken heb ik een url van Mrs Robinson ( Simon and Garfunkel) geplaatst. Je kunt met behulp van een tijdlijn markeren waar je invalt of pauzes hebt.
misschien moet je het nummer een keertje jammen met een zanger en dan veel mee koren. dan krijg je namelijk wel het gevoel voor timing zeg maar een soort van improvisatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is om de gitaarstukken helemaal door en door en door te kennen. Daarna leg je je gitaar neer en zorg je ervoor dat je de tekst helemaal kent en dat je het goed mee kan zingen. Daarna pak je je gitaar en speel je het nummer een paar keer langzaam door en zing je het mee. Daarna begin je aan het meespelen met de muziek.

Dit werkt voor mij altijd wel. God wat een cliché, maarja: Practice makes perfect!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer eens met een koptelefoon op dat heb ik ook gedaan en at werkte best wel goed (doe wel op tijd je koptelefoon weer af anders kan je het alleen maar met koptelefoon