Hoe komt Tarzan aan zijn naam (in het verhaal dan)?

En hoe weet hij zelf hoe hij heet?
Tarzan is nogal een rare naam om te geven door gewone (waarschijnlijk Engelse) mensen. En al zouden zijn ouders hem die naam hebben gegeven is het niet normaal als hij die kon onthouden als baby.
In het verhaal is hij opgevoed door gorilla's, het lijkt me ook niet echt waarschijnlijk dat die gorilla's hem die naam hebben gegeven aangezien die niet kunnen praten.
Hoe kan hij dus zeggen: "Me Tarzan, you Jane" als hij zijn naam uit het niks heeft of die nooit heeft kunnen onthouden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Tarzan is de verweesde zoon van aristocratische Engelse ouders, John en Alice Clayton, ofwel Lord en Lady Greystoke, die eind 19e eeuw stranden aan de Westkust van Afrika na een muiterij aan boord van het schip dat hen naar Afrika brengt. Ze proberen te overleven in het oerwoud aan de kust. Wanneer zijn ouders overlijden wordt de mensenbaby door de apin Kala, die net haar eigen jong verloren heeft, geadopteerd en opgevoed. Tarzan’s echte naam is John Clayton, Lord Greystoke. Zijn naam Tarzan (blanke huid) krijgt hij van Kala.

Toegevoegd na 1 minuut:
Tarzan is een fictieve held, die bedacht werd door Edgar Rice Burroughs. Hij verscheen voor het eerst in het boek Tarzan of the Apes in 1914. Dat afgerond verhaal was een groot succes, met het gevolg dat de schrijver nog 23 avonturen met Tarzan ging schrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In fictie kan alles!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een boek kan dat. En zeker in een boek van Burroughs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tarzan is opgevoed door de apen en sprak dus den apentaal.
Apen kunnen wel degelijk communiceren alleen verstaan wij ze niet. Dat is onze beperking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is het mooie van fictie. Dit in vergelijking met ons eigen harde bestaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb die boeken verslonden, heerlijke jongensboeken.

Andere antwoorden (2)

Het is toch gewoon een verhaal. Zo zou je ook kunnen vragen waarom Donald Duck zo heet.
De schrijver heeft dat zo beslist. Wie was dat ook alweer? Even opzoeken...Edgar Rice Burroughs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De tekst "Me Tarzan, you Jane" komt ook niet uit het oorspronkelijke verhaal. Deze tekst is uit 1 van de verfilmingen met Johnnie Weismuller in de titelrol.

In de boeken heeft Tarzan engels geleerd door de boeken die hij vindt in de hut die zijn vader gebouwd heeft. Daardoor kan hij wel engels lezen en schrijven, maar niet spreken.

De apen waar Tarzan bij opgroeit zijn trouwens geen gorilla's maar een (fictieve?) soort die in de engelse versie 'Great Apes' genoemd wordt.