Kunnen mensen die van een gebouw vallen echt worden opgevangen met een soort deken of trampoline zoals je in films ziet?

In films worden mensen die van een gebouw vallen soms opgevangen door de brandweer met een trampoline/deken, kan dit echt? waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja dat kan echt.

En even ter opleuking een mop over het vangzeil...

Tijdens een bijeenkomst van de formatie breekt er brand uit in het pand waar Rutte, Cohen en Wilders zijn. De rook verspreid zich door de gangen en voor het illustere drietal is er geen andere uitweg dan door het raam.
Op straat spreiden de brandweerlieden een vangzeil uit, en Rutte klimt uit het raam en springt. Vlak voordat hij in het vangzeil zou vallen, trekken de brandweerlieden het zeil weg en 'Spletch', Rutte valt op het trottoir.

Cohen, die als tweede zou springen, durft niet meer zo goed, en roept 'Waarom hebben jullie Rutte zo laten vallen?'. 'We hebben het niet zo op VVD'ers' roepen ze terug en gebaren dat hij nu moet springen. Cohen waagt het er op, springt naar beneden, maar vlak voordat hij het vangzeil zou raken trekken de brandweerlieden het weer weg. 'Spletch', Cohen valt op het trottoir.

Wilders kijkt angstig over de vensterbank en durft niet meer te springen. De brandweerlieden gebaren dat hij gewoon kan springen maar hij vertrouwt het niet. 'Waarom hebben jullie Cohen laten vallen?' roept-ie met een benepen stemmetje. 'Oh, hij wil nogal wat impopulaire maatregelen nemen, waar we als brandweer veel last van hebben', roepen de brandweerlieden en gebaren dat hij nu moet springen.

Wilders vertrouwt het nog steeds niet en roept: 'Weet je wat, als jullie dat vangzeil nu gewoon op straat leggen, en jullie lopen allemaal tenminste tien meter weg, spring ik wel in dat vangzeil!'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat kan (anders zouden ze het ook niet doen?).
Een deken kan, maar tegenwoordig wordt eerder een luchtkussen of een stapel kartonnen dozen gebruikt. Die absorberen de klap en zorgen ervoor dat je niet zelf alle valenergie hoeft te verwerken.