Waarom is er een mens in de film The Good Dinosaur?

Mensen leefde toch niet in het krijt of in het jura tijdperk? Terwijl spot wel in die pixar film zit.

Mvg

3 jaar geleden
1.6K
Amadea
3 jaar geleden
In een film is nou eenmaal alles mogelijk. Buitenaardse wezens, ruimteschepen die mensen naar planeten beamen, pratende honden, et cetera.

Antwoorden (1)

Omdat het entertainment is, en niet een historisch correcte biologieles of documentaire...
Het is zelfs een kindertekenfilm(cgi).

Tijdens Aladin vraag je je toch ook niet af hoe er een geest uit een fles komt, of hoe leeuwen praten in de Lion King?!
We noemen dat mechanisme tijdens het kijken of lezen van fictie: "suspense of disbelief".

https://nl.wikipedia.org/wiki/Suspension_of_disbelief
"
Suspension of disbelief is een literaire term die slaat op de bereidheid van een lezer of toeschouwer om bij een fictief verhaal zijn scepticisme tijdelijk opzij te zetten. Gebeurtenissen die in werkelijkheid niet mogelijk zijn worden geaccepteerd als “wel mogelijk” binnen het fictieve universum waarin het verhaal zich afspeelt. De lezer/kijker zal er dan niet te diep over nadenken en zich niet af laten leiden van het verhaal door de gedachte dat wat hij ziet of leest nooit echt kan gebeuren of ingaat tegen geldende logica. De term is in die zin het sterkst van toepassing op genres als sciencefiction, fantasy, komedie en horror, maar kan in feite slaan op elk soort verhaal dat er niet naar streeft om realistisch te willen zijn.

Er bestaat geen officiële Nederlandse term voor, maar het laat zich min of meer vertalen als ‘het willen geloven in’, en ‘het toelaten van’ de verbeelding.[1] Suspension of disbelief is een cruciaal element van fictie daar de lezer bereid moet zijn om de gebeurtenissen in een verhaal te aanvaarden als “echt” om zich echt in het verhaal in te kunnen leven en ervan te genieten. Ook moet, bij visuele media zoals films, de kijker soms bereid zijn even te vergeten dat alles in werkelijkheid maar in een studio gefilmd is met decors en rekwisieten om optimaal mee te kunnen gaan in het verhaal, ook al is dit soms duidelijk te zien. De term werd bedacht door Samuel Taylor Coleridge en verkreeg bekendheid met de opkomst van de filmindustrie begin 20e eeuw.
"
===

Het antwoord is dus: Omdat de makers dat zo bedacht en uitgevoerd hebben.
De film is geen poging historisch/biologisch correct te zijn.
Toegevoegd op 05 december 2020 15:01: tekst
3 jaar geleden
Mikaapje
3 jaar geleden
Maar pixar gaat inprinciepe altijd zo realistisch mogelijk te werk, je ziet bijvoorbeeld wel die meteoriet langskomen enzo
TurfGraver
3 jaar geleden
In beeld, niet verhaal.
LeonardN
3 jaar geleden
"Maar pixar gaat inprinciepe altijd zo realistisch mogelijk te werk" Sorry maar waar heb je het over:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_animatiefilms_van_Pixar Werkelijk geen enkele film van Pixar gaat over iets realistisch:
Toy Story 1-4 ; Levend pratend speelgoed
A Bug's Life; Pratende insecten
Finding Nemo/Dory; Pratende vissen. Een vis die je door het riool spoelt komt niet in de oceaan terecht (niet levend iig)
Monsters Inc. : Monsters die kinderen bang maken tijdens hun slaapperiode en die via portaldeuren hun kamer binnenkomen
Incredibles: Mensen met superheldenkrachten, En zo gaat de lijst maar door. === "die meteoriet"
Er is een hypothese dat dino's uitgestorven zijn door een meterorietinslag, dat is dus geen hard feit. Zo'n hypothese kan je mooi verwerken in je fictieve film.