Op welke bijbelse figuren is de serie Lucifer gebaseerd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.9K
LeonardN
4 jaar geleden
Misschien handig te begrijpen:
-Veel wat je ziet in hedendaagse (of oudere) interpretaties van bijbelse concepten klopt niet met wat er in de bijbel staat.
-De tv-serie Lucifer is een verfilming van een comic. (zoals ik het begrijp zou het personage Lucifer, daar de/een duivel zijn).
-Veel namen die in de bijbel staan zijn latere vertalingen. (Lucifer komt enkel voor in the James King bijbel) https://www.kingjamesbibleonline.org/Isaiah-14-12/
-Vaak relateerden die namen niet naar een spirituele duivel, maar naar een (historisch) persoon die als slecht gezien werd door de schrijver. https://www.learnreligions.com/who-is-lucifer-95920

Antwoorden (2)

Het is een komische fantasy-misdaadserie. Daar staat de Bijbel geheel buiten. De vraag kan beter luiden op welke figuren uit stripboeken de serie gebaseerd is.

Het antwoord op jouw vraag is: op geen enkele.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Toch dan maar even kijken op de link:
https://www.mijnserie.nl/lucifer/
De fantasie gaat heel ver en bij sommige schrijvers staat het ver van onze "werkelijkheid", maar toch!
Ook stripboekfiguren zijn heel vaak uit hun oude verband getrokken en extreem weergegeven. Je moet maar door iets worden geïnspireerd.
De serie is gebaseerd op de figuur Lucifer (de heerser van de hel).
In de Bijbel wordt de duivel nergens Lucifer genoemd. In zoverre zou je kunnen aannemen dat de serie NIET op Bijbelse figuren is gebaseerd. Het gebruik van het woord “lucifer” is waarschijnlijk ontstaan door het samenvloeien van twee afzonderlijke mythen: de joodse mythe over gevallen engelen en de klassieke mythe over de morgenster. In het Christelijk Nederlands wordt Lucifer (als gevallen Engel) vooral gebruikt als aanduiding voor de duivel of, preciezer, de duivel voor zijn val.
De serie Lucifer is een Amerikaanse fantasie-/misdaadserie over de ontevreden heerser van de hel, Lucifer, doet afstand van zijn titel en verlaat zijn koninkrijk voor de drukte van Los Angeles. Daar vindt hij al gauw de spanning die hij zocht door de politie van Los Angeles bij te staan in het straffen van criminelen.