Wat is de plot van "The Ghostwriter"?

Ik heb me een beetje verveeld bij de film "The Ghostwriter" van Polanski.
Hij duurde me te lang (geen pauze) en het was warm in de bioscoop. Misschien daardoor heb ik de clou niet begrepen, en dat vind ik toch wel jammer. Met de clou bedoel ik de tekst op het briefje dat tegen het eind van de film wordt doorgegeven aan de vrouw van de overleden president die juist een toespraak houdt te zijner nagedachtenis. Zij verstrakt als ze het briefje leest. Ik begrijp dat in de scene daar aan voorafgaand wordt aangegeven wat die tekst behelst, maar dat heb ik dus gemist. Een dame die ik buiten de bioscoop aansprak meende ook nog eens dat de vrouw van de overleden president de kwade genius van het hele verhaal is. Dat heb ik dus ook niet begrepen.
Heeft iemand de film gezien en kan die mij vertellen hoe een en ander in elkaar steekt. Ik heb veel beschrijvingen van de film op internet opgezocht maar het deel waar het mij om gaat wordt nergens behandeld.

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik weet nu dus nog niet waarom the ghostwriter in razende vaart bepaalde woorden in zijn script ging aanstrepen waardoor kennelijk een heel betekenisvolle tekst ontstond.
Wat was dat voor tekst?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Mensen die het niet willen weten, moeten niet verder lezen.

Op het briefje staat dat de vrouw van de overleden president een cia-agente was. Zij had hem ooit , tijdens hun schoolperiode, overgehaald de politiek in te gaan. De first lady van USA kan haar partner beïnvloeden gedurende politiek gevoelige besluiten. CIA blijkt hierdoor betrokken te zijn bij regeringsbesluiten. Dat mocht niet uitlekken.

Toegevoegd na 6 dagen:
Bij het manuscript van zijn voorganger zat een brief waarin stond dat het antwoord voorin het manuscript stond.
De ghostwriter krijgt een ingeving en onderstreept van iedere bladzijde het eerste woord. Er ontstond zo een zin. De strekking was dat de vrouw van de president een CIA agente is en dat op die manier de cia direct invloed heeft gehad op politiek gevoelige besluiten.