Op geen enkel feit. Dit soort series en films is pure fantasie die voortkomt uit de schrijvers van de serie. Die proberen er hier en daar wel wat quasi-wetenschappelijke tintjes aan te geven (met wisselend succes). Als je je hier wat verder in wilt verdiepen, kan ik je het boek 'De wereld van Star Trek' van Lawrence Kraus van harte aanbevelen. Hij bespreekt diverse 'uitvinden' uit de serie, zoals de warp-drive, het holodek en uiteraard het opstralen. Hij geeft daarbij aan wat in theorie zou kunnen en wat volslagen fantasie is.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
"volslagen fantasie" is veel te sterk neergezet.
Zelfs aan de warp drive zitten op wetenschap gebaseerde grondbeginselen. Natuurlijk... het is science fiction... enige fantasie komt er zeker bij kijken, maar de inspiratie ervoor komt zeker voor uit huidige wetenschappelijke theorieën.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Pardon.... ik heb niet goed gelezen...
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Plus gegeven ter compensatie.
Dat is een erg brede vraag... maar Star Trek heeft 3 soorten onderwerpen die in een mix tot uiting komen in de afleveringen:
- Science fiction
- Social fiction
- Aktie

De inspiratie uit science fiction komt voornamelijk uit al dan niet vergezochte ideeën in de wetenschap. In de huidige tijd begrijpen we b.v. de kwantummechanica nog niet goed. Daardoor zijn er veel theorieën over onder wetenschappers. Veel van die theorieën zijn nog niet bewezen, maar je kunt er wel heerlijk over fantaseren. Dat is wat de schrijvers dan ook doen. Door die theorieën als uitgangspunt te nemen is er vaak ook wel enige grond waarop "het in de toekomst mogelijk zou kunnen zijn."

Dat gebeurt soms ook werkelijk. Zo lijken de 'Tricoders' uit de originele Star Trek sprekend op hoe wij tegenwoordig met onze mobieltjes omgaan.

De inspiratie rondom social fiction komt uit onze maatschappij en uit die van de dieren. Zo lijkt de zwermstructuur ban de Borg erg op die van hoe een bijenkorf georganiseerd is. Ook het thema racisme komt regelmatig terug wanneer het ene buitenaardse volk het andere onderdrukt, of zelfs tot slaaf maakt.

En de aktie... tja, soms moet het ook gewoon leuk zijn. Aktie en spanning doet het daar altijd goed. Inspiratie voor de aktie komt natuurlijk uit andere aktiefilms, maar ook verhalen uit boeken en zelfs echte oorlogsverhalen.

Mix dat met de ideale wereld die Gene Roddenberry voor ogen had en je hebt Star Trek.