Hoe heet deze Nederlandstalige film, 20 jaar geleden, hoofdrolspeelster heet Wiske?

Een vrouw, ze heet Wiske, haalt haar vriend op in een oude grote bak uit de gevangenis. Hij haalt haar meteen over een klusje te doen voor hem. Wiske moet een andere vrouw (moslim?) helpen weg te lopen van huis, zodat ze met haar geliefde verenigd kan worden. Wiske sputtert tegen maar doet het wel.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Deze film heet En Route, komt uit 1993 en is geregisseerd door Paul Ruven.

Op deze website https://www.vpro.nl/cinema/films/film~1607033~en-route~.html vind je over de film onder meer deze informatie:

" 'En route', gebaseerd op een krantenbericht, verhaalt over bajesklant Lou, die tijdens een verlofdag de Turkse vriendin van Ahmed, een kameraad uit de lik, gaat opsporen. Ze dreigt uitgehuwelijkt te worden en Lou zal dit met behulp van zijn vrouw proberen te verhinderen. Lou's vrouw Wiske weet niet zeker of ze haar man wel zal helpen en dus medeplichtige wordt. Bovendien wil ze van hem scheiden omdat ze verliefd is op Lou's reclasseringsambtenaar. Uiteindelijk zwicht ze voor het plan. Er volgt een hallucinerende tocht per auto door het darmstelsel van de Amsterdamse binnenstad, tijdens welke Lou en Wiske elkaar op niet mis te verstane wijze de meest verschrikkelijke verwijten naar het hoofd slingeren, onderwijl naarstig doorzoekend naar het Turkse meisje. 'En route' werd op het Nederlandse filmfestival 1994 genomineerd voor het Gouden kalf voor het beste tv-drama. Jack Wouters kreeg voor 'En route' op hetzelfde festival het Gouden kalf voor de beste acteer-prestatie."
Antoni
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Oh Geweldig nooit gedacht een antwoord erop te krijgen ;) Door onder andere deze film heb ik mijn dochter Wiske genoemd!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Super bedankt!!! Ik dacht niet de vraag beantwoord te krijgen... maar onder andere naar aanleiding van deze film heb ik mijn dochter (nu 19) Wiske genoemd.. Nu proberen hem te zien te krijgen op de een of andere manier.