Kan een bus over een gat van 20 meter springen zoals in de film speed?

ik zag dat in de film speed. daar was een brug nog niet klaar en de bus moest er over gaan van een boef.
kan dat wel? in het echt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

En dan nu een feitelijk antwoord:
Nee. Kijk hieronder naar 'The Making Of...'
Het filmpje gaat over deze stuntscène opgenomen in 1994.
Je ziet dat er een kleine sprong met de bus wordt gemaakt.
De beelden worden later met een computeranimatie hergebruikt, die je kunt zien aan het einde van onderstaand filmpje.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ja;-)
Dat heb je toch gezien in de film SPEED!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha!ik zit al op een gemiddelde van 1 min per minuut;-)
Wat een lieverds hier;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja! dacht je dat mijn antwoord niet serieus was dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het spijt mij maar ik heb ook op een min gedrukt.
want ik wil graag weten of het ook in het echt kan.
een volgende keer krijg jij een plus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft me geen plus te geven!
Ook zonder ben ik een gelukkig mens;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is wel het belangrijkste van alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het in de film niet echt gebeurd. Ze hebben het viaduct er gewoon achteraf uitbewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh! Mlodewijk, ik dacht echt dat het zo ging!
nu geloof ik al sinds 2 dagen niet meer in sinterklaas..en word dit me ook nog afgenomen;-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze hebben een schans gebouwd en een veel kleinere opening overbrugd. Met wat vreemde shots kan je de afstand grotere laten lijken en voila, net echt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou weer wat geleerd dus Snoeske.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
P.S. @MH75, ik weet dat IMDb lang niet altijd betrouwbaar is, maar in de trivia op IMDb staat: The bus jump scene was done twice, as the bus landed too smoothly the first time. The bridge was actually there, but erased digitally.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mlodewijk: Ik geloof je meteen. Ik heb het niet gelezen. Als je kijkt naar die scene zie je de bus in een keer met de neus omhoogschieten als van een schans. Dan ga ik denken, hoe kan dat?
ja natuurlijk kan dat in het echt!!!!
maar hoe de bus er daarna uitziet!
dat zal niet hetzelfde zijn als in de film
want voor de duidelijkheid het gebeurt in een film!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zou kunnen als de landingszone een flink stuk lager is. Echter, in de film Speed, ging het over een viaduct waar er doorgaans weinig hoogteverschil is over 20 m horizontale afstand.

Dus, het kan niet zoals in Speed werd gepresenteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een bus met grote snelheid over een gat wil "vliegen" zal hij helaas in de afgrond storten. In een film kan alles, in werkelijkheid natuurlijk niet. Kwestie van zwaartekracht in dit geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt van de snelheid van de bus af, het gewicht van de bus, de helling, windkracht, windrichting.

Misschien als alle condities goed zijn kan een bus wel over een gat van 20 meter springen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik denk niet dat zo een zwaar busje over een gat van 20meter kan gaan springen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Springen zal de bus niet doen. Als zij lancering maar groot genoeg is kan hij kilometers halen. Hij zal alleen wel sneller naar beneden gaan dan dan vooruit, dus moet de "schans" veel hoger zijn dan het eind punt. De vraag is dan alsnog of mensen het zullen overleven.