Naar mijn idee verschilt de film weinig van het boek Publieke werken van Thomas Rosenboom.

Volgens deze recensie http://www.dbnl.org/tekst/_ons003200001_01/_ons003200001_01_0049.php is de ‘tragiek van de strevende mens’ het hoofdthema van het boek.

Hier https://www.scholieren.com/boekverslag/51334 wordt ongeveer hetzelfde gezegd met meer woorden:

"Thema en motieven

Een belangrijk thema uit het boek is ouder worden. De twee heren uit het boek zijn op leeftijd en hebben allebei het gevoel dat ze niets te betekenen hebben. Ze zijn beiden kinderloos gebleven en laten dus niets achter als ze er niet meer zijn. Ze zien de wereld veranderen en hebben er geen invloed op. Doordat het Victoria Hotel, Vedders huis wil hebben, heeft de vioolbouwer plotseling het gevoel van macht en belangrijk zijn. Anijs was eerst een belangrijk man in zijn woonplaats, maar door de komst van de universitair opgeleide apotheker, raakt hij in paniek en heeft hij weer het gevoel onbelangrijk te zijn. Door zich te wijden aan de arme turfstekers krijgt Anijs weer het gevoel dat hij iets betekent.

Het boek laat ook zien hoe bevlogenheid kan omslaan in totale waanzin. Vedders onderhandelingslust, slaat om in een obsessie die hem blind maakt voor het feit dat het Victoria Hotel wel zonder zijn huis kan. Anijs’ betrokkenheid bij de arme turfstekerfamilies maakt hem eerst een sociale persoonlijkheid. Later in het boek gaat hij zelfs zonder enige kennis operaties uitvoeren om de mensen daar te helpen. Hij slaat door."

Toegevoegd na 30 minuten:
Het spreekwoord "Hoogmoed komt voor de val" blijft, ook nu ik al een antwoord heb gegeven, in mijn hoofd rondspoken. Dit spreekwoord lijkt mij ook een thema van de film/het boek, met name omdat er ook een dramatische val is aan het eind van het verhaal.

Op https://www.moviemeter.nl/film/101804 vind je deze beschrijving van de film "1888: Een vioolbouwer, Vedder (Gijs Scholten van Aschat), moet het veld ruimen als zijn huisje, gelegen tegenover het net opgeleverde Centraal Station van Amsterdam, moet wijken voor het geplande Victoria Hotel. Zijn neef Anijs (Jacob Derwig), apotheker te Hoogeveen, heeft zich door ongeoorloofd medisch handelen in de nesten gewerkt en zoekt een uitweg, voor zichzelf en zijn vrouw Martha (Rifka Lodeizen), maar ook voor een groep arme turfstekers die hij een toekomst in Amerika belooft. Bevlogen - of is het hoogmoed? - beramen de twee een plan om het onderste uit de kan te halen. Met tragische gevolgen.", waarin ook weer die hoogmoed terugkomt.
Antoni