hoe heet de chinese legende waar de disney-film "mulan" van is afgeleid?

Ik kijk heel vaak de Disney-film Mulan, en k zou zo graag de echte legende nu willen weten. Want T-pau (band van vroeger) heeft daar ook n liedje over, over die legende. En die is met de grote steendraak ipv dat kleine draakje waar Mulan hulp van krijgt. Dus vandaar dat k t zo graag zou willen weten. Weet iemand van jullie dat misschien hoe die legende heet van t redden van China door n meisje die zich voordoet als jongen/soldaat?

7 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Volgens deze website https://en.wikipedia.org/wiki/Hua_Mulan gaat het om een ballade uit de 6de eeuw: de "Ballade van Mulan". In de 12de eeuw werden er gedichten over geschreven en in de 16de eeuw is er een toneelstuk van gemaakt: "De vrouwelijke Mulan" of "De heldin Mulan gaat vechten in de oorlog in plaats van haar vader".

Toegevoegd na 1 uur:
In het Chinees zijn die laatste twee titels respectievelijk 雌木蘭 en 雌木蘭替父從軍.
Antoni
7 jaar geleden
Siri1995
7 jaar geleden
Ik neem aan dat... Ook al kan k nog niet heel goed Engels (vraag k wel ff aan iemand om te vertalen)... Dat alles wel op Wikipedia staat: hoe de legende zich precies af ging: hoe dat is gegaan met de grote steendraak, en de oorlog en de eer etc. En als t daar niet op staat... Dan moet k maar s n keer naar de bieb ofzo... Maar bedankt. Zo kom k al n heel end.
Antoni
7 jaar geleden
Dank je. Je vroeg om een naam of titel en die heb ik gegeven. De rest is, zoals je zelf al min of meer zegt, achtergrondinformatie.

Andere antwoorden (2)

Geen legende maar een tot de Chinese literatuur behorende ballade, "Mulan ci" geheten. Een Nederlandse vertaling ervan kan ik zo gauw niet vinden...

Hua Mulan was een Chinese legendarische vrouwelijke strijdster die verkleed als man ten strijde trok. Het is onduidelijk of ze echt bestaan heeft- volgens sommige bronnen wel, volgens andere niet. Ze zou rond de vijfde, zesde eeuw geleefd hebben en China hebben geholpen te beschermen tegen de Xiong nu - een strijdbaar nomadenvolk van de Euraziatische steppe van wie de oorsprong nog niet helemaal opgehelderd is (zo zouden zij verwant zijn geweest aan de Hunnen). Als kind zou ze al de krijgskunsten geleerd hebben.

Toegevoegd na 10 minuten:
Op https://woutervanheiningen.wordpress.com/tag/ballade/ staat een Engelse vertaling van de tekst.
Amadea
7 jaar geleden
Hua mulan
Is de legende