Waarom zie je bij sommige oude films wel een zwarte cirkel in beeld en bij andere niet?

Ik keek gisteren The Getaway uit 1972. Ongeveer om de 18 à 20 minuten verscheen er kort een zwarte cirkel rechtsboven in beeld en niet veel later weer. Mijn vader vertelde mij dat dat was om te waarschuwen wanneer de spoel in de bioscoop gewisseld moest worden. Nu was dit pas de eerste keer dat ik dit zag in oude films (van 1972 en eerder) en ik heb toch behoorlijk veel oude films gezien. Waarom zie je dit niet bij andere films van (voor) die tijd? Gebruikte men toen andere camera's met spoelen met langere opnametijd of kunnen ze die cirkels er in de productie van dvds er uithalen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Cirkels in beeld zijn markeringen op de originele filmrol, bedoeld voor de operator van de bioscoop, die over moet schakelen naar een andere projector om de volgende rol film te starten, anders zou de voorstelling onderbroken moeten worden. Deze cirkels worden er normaal uitgeknipt bij het overzetten op videoband, dvd of Blueray. Vooral bij oude films, bij moderne opnamemethodes is dit niet meer nodig.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100