Waarom zie je bij sommige oude films wel een zwarte cirkel in beeld en bij andere niet?

Ik keek gisteren The Getaway uit 1972. Ongeveer om de 18 à 20 minuten verscheen er kort een zwarte cirkel rechtsboven in beeld en niet veel later weer. Mijn vader vertelde mij dat dat was om te waarschuwen wanneer de spoel in de bioscoop gewisseld moest worden. Nu was dit pas de eerste keer dat ik dit zag in oude films (van 1972 en eerder) en ik heb toch behoorlijk veel oude films gezien. Waarom zie je dit niet bij andere films van (voor) die tijd? Gebruikte men toen andere camera's met spoelen met langere opnametijd of kunnen ze die cirkels er in de productie van dvds er uithalen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het heeft niks met de camera's te maken. De spoel in een bioscoop is nooit dezelfde als die in een camera zat. Wellicht dat de stippen vaak ook niet op de master zaten en wel op de kopieën. En dat van deze film men een kopie heeft gebruikt vanwege ontbreken master. Daarnaast is idd de stip wegwerken een koud kunstje als je de film remastered voor DVD. Daarnaast kan de stip ook nog eens buiten beeld vallen omdat men 16:9 verhouding of 4:3 heeft geknipt voor DVD of VHS, terwijl de film een 21:9 (2.35:1) aspect ratio had in de bioscoop. https://en.wikipedia.org/wiki/Pan_and_scan
Thecis
7 jaar geleden
In de bioscopen worden inderdaad andere spoelen gebruikt.
Voor de "kleinere" projectoren (die hadden we op school vaak) werden (uit mijn hoofd) 35 mm film gebruikt. Die spoelen duurden inderdaad zo'n 20 tot 25 minuten. 3 zwarte stippen gedurende een 10 seconden en je wist dat de rol binnen een paar seconden verwisseld moest worden. Het was dan ook de sport om dit zo snel mogelijk te doen. Na wat oefening (en voorbereiding) kan je dan een rol verwisselen, machine optuigen en weer afspelen binnen gemakkelijk 20 seconden. Ons record stond volgens mij op zo'n 8 seconden :D
Cryofiel
7 jaar geleden
Huh? Hoe ging dat dan in de bioscoop? Was er een pauze van een aantal seconden omdat men de spoel moest verwisselen? Of haperde het beeld even omdat de tweede spoel al op een tweede projector was gemonteerd, en men na het aflopen van de eerste spoel op de eerste projector moest omschakelen naar de tweede projector?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
http://entertainment.howstuffworks.com/movie-projector2.htm een minimale hapering met 2 projectoren. Later alles achter elkaar.
Thecis
7 jaar geleden
Wat ik beschreef was gewoon op school waar je 1 projector had en handmatig de film moest vervangen. Daar had je geen 2e projector (en beide moesten vast zitten zodat je precies hetzelfde beeld geeft) die je moest aanzetten op het moment dat de ander ophield.

Antwoorden (1)

Cirkels in beeld zijn markeringen op de originele filmrol, bedoeld voor de operator van de bioscoop, die over moet schakelen naar een andere projector om de volgende rol film te starten, anders zou de voorstelling onderbroken moeten worden. Deze cirkels worden er normaal uitgeknipt bij het overzetten op videoband, dvd of Blueray. Vooral bij oude films, bij moderne opnamemethodes is dit niet meer nodig.