Hoe wordt een tekenfilm gemaakt?

Je hebt ze vast wel eens gezien, sfeervolle tekenfilms. Nu neem ik hier even als voorbeeld studio ghibli: een Japans bedrijf die prachtige sfeervolle tekenfilms maakt. Met enorm veel detail. Maar hoe maken ze dit dan? Het ziet er niet uit als iets van de computer, maar ik kan me niet voorstellen dat ze echt ALLES getekend hebben, want met zoveel detail ben je jaren bezig.
Ik heb zelf al wel wat gegoogeld, helaas kon ik alleen iets vinden over computer animatie, maar misschien weet hier iemand hoe ze dit maken, alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.9K
Antoni
7 jaar geleden
Net als aan een gewone speelfilm wordt aan een "grote" tekenfilm vaak met vele honderden mensen gewerkt. Als vele honderden mensen lange tijd steeds hun hele werkdag besteden aan het werken aan de film, kan er heel veel worden getekend. De productie van zo'n film kan makkelijk een periode van een jaar of langer in beslag nemen.

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat is wel degelijk (deels) met de hand getekent. maar niet, zoals veel mensen denken, hélemaal plaatje voor plaatje.
Vaak gaat het om handgeschilderde achtergronden, heel gedetailleerd, waar ze op in- en uitzoomen. Daar "overheen" komen dan (veel meer verschillende) plaatjes van alleen de "poppetjes"/ bewegende onderdelen.

Er is dus één "laag" met alleen achtergronden, die van verschillende afstanden en gecentreerd op verschillende plekken zijn "geschoten" waardoor het HEEL veel achtergronden lijken, en één laag met een plaatje voor plaatje (en tegenwoordig vak deels met de computer) vervaardigde details. Met computerspelletjes werkt het eigenlijk net zo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Plus. Snap de min niet. Voor computerspellen werkt het niet altijd meer zo trouwens. 2d games of 2.5d games wel. Maar bij 3d games worden alle objecten soms daadwerkelijk vorm gegeven. Wat je in de verte ziet is dan een render van 3d objecten. Maar voor tekenfilms die niet computer geanimeerd zijn klopt het allemaal wel.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja ik had het er bij moeten zetten, maar ik ben een oude "Point &Click-adventure"- speler, dat is natuurlijk 2D / nep-3D. Dus dat is het beeld dat ik voor me heb. (Met veel handgeschilderde achtergronden).