Hoe wordt een oude film gerestaureerd?

Les Enfants du Paradis bijvoorbeeld die nu draait in de bios.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Voornamelijk worden frames waar dingen op ontbreekt herberekend. Een klein beetje vergelijkbaar met wat TV's tegenwoordig doen (frames tussen de bestaande frames verzinnen om zo een vloeiender beeld te creëren. )

https://www.youtube.com/watch?v=glBEm1Wr8u0

Vanaf 3:00 een leuk stukje over een "pan" als je de camera rustig van links naar rechts trek heb je steeds terugkomende informatie in verschillende shots op verschillende plekke. Als je een stilstaand beeld voor langere tijd hebt heb je ook steeds terugkerende informatie. Als je die informatie weer juist in een frame weet te werken waar deze ontbreekt heb je weer een beter frame.

Men kan ook de kleuren of het contrast/belichting e.d. aanpassen. Film vervaagt altijd een beetje, met wat trucs is dat weer om aan te passen.

Alles met behulp van software.

Toegevoegd na 52 seconden:
AH!

https://www.youtube.com/watch?v=IRSJo_0TJCg

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij zijn ze dus ook nog met handwerk frame voor frame bij gaan werken (ook weer met software).

Toegevoegd na 1 uur:
1:12 Staat weer hetzelfde. Door frames te vergelijken ziet de software zo wat er wel hoort en niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leg even de min uit. Leren we allemaal wat van.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@vijfmeter Geen probleem, laat maar komen die andere antwoorden. Was wel een leuke vraag, heb toch even een en ander moeten doorkijken. Wist niet dat de resultaten zo schokkend konden zijn trouwens.