Is een 3D bioscoopfilm een film waarbij je zo'n brilletje moet dragen?

Ik wil graag naar de Hunger Games laatste deel. Bij mij in de buurt draait deze in de Cinemec in Ede. Maar ze hebben alleen de 3D versie.

Nu vind ik 3D films over het algemeen slecht, beeld is niet scherp in de hoeken en ik ben continu aan het focussen, gevolg: geen leuke avond + hoofdpijn.

Daar staat tegenover dat ik lang geleden voor het laatst een 3D bioscoopfilm heb gezien. Mijn vraag dus, is dit nog steeds zo?

Want dan ga ik liever naar Amersfoort waar ze de normale versie draaien. (Arnhem vind ik niks i.v.m. parkeren en kosten daarvan)

1.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is passief 3D, in de bioscoop ook wel RealD genoemd, dus je zal inderdaad een brilletje krijgen. Dat zal de komende jaren ook nog wel het geval zijn.
Ik meende dat tussen de 2 en 5 procent van de mensen daar inderdaad niet tegen kan en, net zoals jij, pijnlijke ogen en hoofdpijn krijgt. http://www.3dtvmagazine.nl/wat-is-3d/actieve-en-passieve-3d-brillen/ http://www.reald.com/#/howrealdworks
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Tussen de 2 en 5% heb ik dat weer :-(
Kan ik nou nooit een keer bij de meerderheid horen. Bah Dan wordt het toch naar Amersfoort.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben der ook zo eentje HeerVoldemort.. Ik ben eens in Warner Brothers Movieworld naar een 3 D film geweest. Hoofdpijn, kon d helft niet volgen en t ging richting misselijk.
Ritsuka
8 jaar geleden
Ik vind het ook niks, brilletje over mijn eigen bril moeten dragen en krijg er ook hoofdpijn van.

Antwoorden (2)

Ja !

Om 3D te kunnen zien is het noodzakelijk om in elk van de ogen een (iets) ander beeld te zien.

Dat kan (naast het kijken naar een werkelijk fysiek 3D onderwerp) ook kunstmatig door voor beide ogen een apart schermpje te houden.

Omdat dat in een bioscoop niet praktisch is werkt men daar met de andere methode: projecteer de 2 beelden over elkaar op het scherm en laat een filter op een bril er voor zorgen dat het linker beeld in je linker oog terecht komt, en het rechter beeld in je rechter oog.

Theoretisch kunnen de beelden ook gelijkgeschakeld worden zodat één van de beelden in beide ogen komt, maar het resultaat daarvan is in de praktijk niet van voldoende kwaliteit.
Ja je moet een bril dragen. Heb je wel eens gedacht aan een 2D-bril? Die zet het beeld weer om van 3D naar 2D en dan heb je in ieder geval geen hoofdpijn meer. Ik heb er een gekocht voor mijn broer en die zweert erbij.

Neemt niet weg dat je nog steeds die toeslag moet betalen voor een 3D-film. Maar de toeslag voor de bril hoef je niet te betalen.

Wat betreft het parkeren, ik weet dat in Arnhem het parkeren na 18.00 uur maar 50 cent per uur is bij de parkeergarages Musis, Rozet en Centraal. Als je 's avonds gaat scheelt dat dus aardig wat parkeerkosten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
In Amersfoort kan ik de auto onder de bioscoop kwijt en parkeerkosten kun je meteen betalen met je bioscoopkaart. Lekker makkelijk en hoef ik niet te lopen ;-) ben lui haha