3D ontstaat doordat je linker oog onder een iets andere hoek naar iets kijkt dan je rechter oog. De beelden verschillen dus iets van elkaar. Tijdens de allereerste maanden na je geboorte leren je hersens die verschillen interpreteren als afstand. (Denk aan het ongerichte graaien van een baby).
Bij 3D-films kijken moeten dat linker en rechter oog dus óók twee verschillende beelden zien. Dat kan op 2 manieren.
1) Op televisie schermen:
Er wordt met héél korte tussenpozen eerst een beeld voor het linker oog getoond, daarna voor het rechter oog. De 3D-bril staat in contact met de televisie en maakt in hetzelfde tempo één van te twee brilleglazen ondoorzichtig. Daardoor krijgt het linkeroog uitsluitend linkeroogbeeld te zien en het rechteroog het rechteroogbeeld.
Je hersens interpreteren dat als afstand: je ziet diepte.
2) In de bioscoop:
Daar worden de beelden gelijktijdig geprojecteerd, maar met gepolariseerd licht. Je bekijkt zo'n film met een bril met gepolariseerde glazen. Het effect is opnieuw: je linkeroog ziet alleen het linkeroogbeeld, het rechteroog ziet het rechteroogbeeld. En opnieuw: je ervaart dus diepte.

Toegevoegd na 18 minuten:
Voor alle zekerheid nog even de conclusie: Nee zonder de BIJBEHORENDE bril zie je dus geen diepte.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zowel in de bioscoop als op tv kan je alle drie bekenden technieken gebruiken. passief (gepolariseerd)
passief (anaglyph)*
actief (shuttertechniek) (dan is er nog een verbeterde anaglyphe methode en een methode waarbij je geen bril nodig hebt, maar waar je ook minder of maar een kijkhoek mee creeert -denk aan de 3DS, Philips expirimenteerde met dergelijke TV's-). Anaglyph zie je nu niet meer in de bioscoop, maar nog wel op DVD.

Andere antwoorden (2)

Nee, dat kan niet. Je ogen zijn niet in staat om die derde dimensie zonder hulpmiddel te onderscheiden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zie voor uitleg waarom het antwoord van FlashBang op http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/televisie/3d-tv.208275
Je kunt alleen diepte zien met die speciale bril op.
Amadea
10 jaar geleden
Dat is helaas niet mogelijk. Je hebt een 3D bril dan wel nodig. Je ogen kunnen niet 3 dimensionaal kijken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt wel 3d kijken hoor, je ziet de wereld toch in 3d?
Je kunt alleen niet de filmbeelden omzetten zonder de bril.