Waarover gaat Manga/Anime?

Hai!
Ik heb soms zo is Anime of Manga opgezocht. Om te kunnen begrijpen waarover het gaat.
Maar ik leerde er niets uit.
Waarover gaat Anime of Manga?
En in welke talen is het?
X

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Cryofiel
8 jaar geleden
Dit is toch net zoiets als vragen waar een stripboek of een tekenfilm over gaat? Dat ligt aan het stripboek of de tekenfilm. Manga/anime is een specifieke vorm van een stripboek of een tekenfilm. Waar die over gaat, hangt van het verhaal af.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@cryofiel
Toen ik aan mijn antwoord begon, stond jouw reactie hier nog niet. Maar ik laat het nu toch maar staan, er staat nét even meer in dan in jouw reactie.
Ritsuka
8 jaar geleden
dat ligt aan het verhaal, je hebt bijvoorbeeld een anime (animatie, tekenfilm dus) die gaat over iemand die naar school gaat en daar avonturen beleefd, maar ook dingen over vechten met monsters en dergelijke. Het is heel breed en voor verschillende doelgroepen, je hebt dingen voor kinderen en dingen echt voor volwassenen

Het beste antwoord

Anime is de afkorting van het Japanse animéshon (アニメーション). Dit is een leenwoord vanuit het Engels namelijk van animation. Anime is niet alleen een Japanse term. Binnen Japan wordt het woord anime gebruikt om alle soorten animatiefilms en tekenfilms aan te duiden (zowel binnen-, als buitenlandse). Buiten Japan wordt het woord gebruikt om Japanse tekenfilms en animatiefilms aan te duiden. Typische kenmerken van anime: grote ogen, kleine neus en een kleine mond. Voorbeelden: Pokémon. Anime zijn dus bewegende geanimeerde beelden, zoals onze tekenfilms.
Manga daarentegen zijn Japanse stripverhalen. Geanimeerde manga noemt men anime. De leesrichting van de manga is anders dan wij onze stripverhalen lezen: de achterkant van onze boeken, zijn in Japan de voorkanten; wij bladeren van rechts naar links, zij van links naar rechts! Manga personages hebben dezelfde kenmerken als die uit anime-films.
Samengevat: manga (equivalent van onze stripverhalen) --> stilstaande tekeningen (kunst).
anime (Japanse tekenfilms) --> geanimeerde (bewegende) manga (stilstaande beelden)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Voor zover ik het begrijp (maar ik heb ook even rondgestruind op internet) geldt de term "anime" voor alle bewegende kunst (film en strips) en is de manga een verbijzondering daarvan, nl. alleen strips.
Het zijn ieder geval typisch Japanse producties, ontstaan in de vorige eeuw. De eerste nu als zodanig beschouwde productie dateert al uit het begin van de eeuw, de bekendheid ontstond vooral in het laatste kwart.