Waarom deed Mertens wat hij deed in de film Schneider vs. Bax?

(Ik stel de vraag expres wat cryptisch, om de film niet te bederven voor mensen die hem nog willen zien.)

Ik was bij de film Schneider vs. Bax van Alex van Warmerdam. Zie
http://www.imdb.com/title/tt3430416/plotsummary voor een korte beschrijving van deze film.

Nu gaf Mertens, de opdrachtgever, heel bepaalde opdrachten - opdrachten die uiteindelijk leidden tot alle verwikkelingen waar deze film over gaat (en tevens de reden dat ik die opdrachten niet expliciet noem, want die komen pas gedurende de film naar boven).

Het is mij niet duidelijk geworden waarom Mertens deze opdrachten gaf. Wat was zijn motivatie? Is die überhaupt bekend, of is dat - typisch Van Warmerdam - niet relevant?

(Wil je de film nog zien, lees dan NIET de antwoorden en reacties die hier zullen verschijnen.)

8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Mertens geeft de huurmoordenaar Schneider de opdracht schrijver Bax te vermoorden.

In het bericht van Queno van 29 mei 2015, 15:19 uur, op http://www.moviemeter.nl/film/102602/ staat het volgende:

"Grimmigheid maakt zich meester van het eerste deel. De opmaat, het hoe en waarom (wordt niet uitgelegd, doet er uiteindelijk ook niet toe, dat is lekker artistiek), de beïnvloedingen van de karakters jegens elkaar, het twistspelletje, de dochter die Bax lastig valt en Bax (Van Warmerdam zelf, notabene, regisseren en afwisselend spelen hoe moeilijk) die zich tentoon spreidt als een enorme klootzak.

Er wordt wat heen en weer geschakeld en daarmee hebben we kennisgemaakt met de toedracht, het grote toeval overvalt Schneider (er wordt ingebroken in zijn loods door een koppel - een mollige prostituee, Annet Malherbe - van de familieserie Aaf, met een boze pooier - Pierre Bokma), Mertens die de twee huurmoordenaars tegen elkaar uit probeert te spelen en daarbij zelf ernstig blundert en Bax die neurotischer wordt, zijn dochter die ontsnapt, en Bax zelf die meer en meer zijn toevlucht zoekt naar drugs.

De sfeer is gespannen en gesprekken worden afgedaan als kort-af-zinnetjes, heel staccato.

De extra grimmigheid komt voort vanwege het simpele feit dat het stil is (er is geen muziekbegeleiding tijdens de hele film, (!)). Schneider is bovendien jarig en zijn dochtertjes hebben voor hem gezongen wat het contrastrijk maakt met zijn geheime nevenactitviteit. En alles berust op de verantwoording dat een kindermoordenaar van kant gemaakt moet worden. Een kindermoordenaar is het ergste van het ergste, dus waarom zou daar meer uitleg voor nodig zijn, die moeten ten alle tijden uit de weg geruimd worden."

Met name de laatste twee zinnen van dit citaat lijken mij voor jou van belang.

Toegevoegd na 8 minuten:
Bax krijgt echter ook de opdracht Schneider te vermoorden.

Hierover schrijft The One Ring op 13 juni 2015, 22:47 uur, op http://www.moviemeter.nl/film/102602/:

"Een genrefilm van Alex van Warmerdam, maar natuurlijk geheel in zijn eigen stijl. Degenen die Borgman te vaag vonden kunnen opgelucht ademhalen, want Van Warmerdam kiest hier juist voor een opvallend simpel, gestroomlijnd verhaal. Al krijgen we nooit te horen waarom Schneider dood zou moeten, maar ach.".
Antoni
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Een korte aanvulling: Op http://www.imdb.com/title/tt3430416/reviews schrijft slootje12 in zijn recensie met de titel "Another great movie from the happy Van Warmerdam family" op 7 juni 2015: "There are no explanations or motifs. Why Schneider or Bax have to be killed is not mentioned for a second and it is not bothering the story." Vertaling: Er zijn geen verklaringen of motieven. Waarom Schneider of Bax vermoord moeten worden, wordt nooit gezegd, maar dit stoort de verhaallijn niet.
Cryofiel
8 jaar geleden
Precies, Antoni. En daar was ik nu juist benieuwd naar. Dat Bax een kindermoordenaar zou zijn, is natuurlijk een smoesje van Mertens - althans, zo vatte ik dat op. Maar de vraag is: WAAROM zegt Mertens tegen A dat B dood moet, en zegt hij tegelijkertijd tegen B dat A dood moet? Hoe komt hij op dat maffe idee? Wat wil hij bereiken?
Antoni
8 jaar geleden
Ik vond tot nu toe helaas alleen deze informatie. Ik kan dus (nog) geen (volledige) duidelijkheid geven.
Cryofiel
8 jaar geleden
Het zou mij niet verbazen als die duidelijkheid er gewoon niet is. Simpelweg omdat dat "bij Warmerdam hoort", als je begrijpt wat ik bedoel. Een voorbeeld, op een net wat ander vlak maar het geeft wel ongeveer aan waar ik aan denk:
De film bevat enkele scenes waarbij ik het gevoel kreeg dat Warmerdam die scene in zijn hoofd had, en vervolgens alles heeft gedaan wat hij kon om het plot zo te schrijven dat precies die scene erin voor zou komen.
Antoni
8 jaar geleden
Ik heb de film nog niet gezien. Ik vond alleen de recensies. Je maakt me nu wel benieuwd naar die film. Misschien ga ik hem nog kijken.
Cryofiel
8 jaar geleden
Ik hoop dat ik hem niet heb bedorven met al mijn informatie.